Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<90r90v91r91v92r92v93r93v94r>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

Také trúby nových měsícuov byl Buoh přikázal v Zákoně Starém, na tom místě rovně jsem tomu zvony zvučné způsobila, aby v den sváteční vyžšími hlasy zvučely než všední. A místo umyvadl vody svěcené kropáč a jiné nábožné obcování jsem zřídila a pod kletbami zachování přikázala.

{Lež sedm svátostí kostelních vymyslila}textový orientátor A nad to ještě víc sedm svátostí kostelních jsem ustanovila a každého k tomu zavázala, davši klíč témuž biskupu najvyžšímu, totiž papeži, otci svatému, kterýž jest dal Kristus Petrovi svázati i rozvázati na zemi i na nebi. A aby on, ty klíče maje, tu svátost kostelní zřídil, totiž kněží volil a světil a křtil, manžely spojoval, olej a křižmo k mazání na království nebeské světil a žehnal, zpovídal, pokání dával, mše sloužil a za tu práci desátky a obroky své měl. „Neb hoden jest dělník mzdy své.“ A to všecko jsem podlé prvního věku zřídila k libosti Boží, poněvadž v tom libost měl, aby ještě měl a kdež jsem co mohla opraviti, ozdobněji, skvostněji i okrášleněji, to jsem lépe a ráda učinila. I chceš li proti tomu, paní Pravdo, tehdy proti slovuom Pavla apoštola budeš, kdež praví. Každé zřízení jest od Boha a kdož se zřízení protiví, dobrému skutku se protiví a dobrý skutek jest z Boha a skutku tomu jest se Bohu protiviti. Protož poněvadž Pán Buoh Starého zákona sám strpitel byl, ten tomu Zákonu zřetedlně okrasu dotčenú na hoře rozkázal i obranu jeho puosobil, sám bránil i rady dával a rozkazoval bojovati i své protivníky mordovati, co ty lepší svým zřízením býti chceš tak, aby žádných ozdob chrámův Páně nebylo, ani snad desátka a obrany, proti tomu všemu slova jako rúhavá mluvíš, chciť dovésti, že zle činíš. Najprvé znáti muožeš, že Adam učil syny své oběti z desátkuov svých činiti a páliti Pánu Bohu. Neb ještě sluh Božích nebylo, kterýmž by měli desátkové dáváni býti a příslušeli. Co Enoch činil, a proč jest na ohnivém vozu do ráje vzat, tuť toho důvod. Potom Noe, Abraam, Izák, Jakob, všickni jsú toho obyčeje požívali, až do Mojžíše. Kdežto Pán Buoh na púšti Zákon jemu sepsati a ustanoviti rozkázal, též oběti nezrušiv, potvrdil, a při té oběti rozkázal tou obětí slúžiti a posluhovati samým kněžím, ale ne obecným lidem. A z toho účastnost bráti, chleby, maso, víno i jiné, jakož nahoře sem toho zmínku o knihách Levitiku učinila, k té službě o rúchu. I bych co nového smyslila při kostelních řádích, tepruv bych s tebou dosti činiti měla a ty samého Boha rozkázání protivíš se.

{Kosteluom desátky}textový orientátor Nad to desátky jsem k kosteluom podlé toho spuosobila pro příčinu tu. Poněvadž již jako svatý Pavel apoštol napsal, že již živou obět máme, Ježíše Krista, kterýž přistojí za nás před Bohem Otcem, aby asi ty desátkové nezhynuli, ale dáváni byli sluhám chrámuov Božích, tomu rozumím, že ty spíš by v tom kořistovati sama chtěla, a to snad někam jinam k kořisti své obrátiti ty desátky než sluhám Božím a tak, aby oni obět Bohu, ani poživení sluhám jeho z desátku se dálo, to by zvésti chtěla. Neb týž svatý Pavel dí: „Kdo oltáři slouží, oltáře požívaj.“ Jáť jej jmenuji svatým, ale ty jeho zachování ledajakžs svú řečí jej jmenuješ a mnoho jim dovodíš, ješto on to snáší jako muž múdrý, ale nemni, víš li písmo v knihách Mojžíšových, kdež Áron a Maria reptali jsú proti Mojžíšovi, řkúce. Zdali toliko skrze samého Mojžíše mluvil jest Pán Buoh, však i nám mluvil jest. A hned Maria vyšla z stánku Božího, jsúc malomocná a otec jí jako ohavné plinul jest mezi oči a vyobcována jest z lidu a z stavuov až do sedmi dní. Slušelo by též malomocenství na tě i vyobcování z církve Boží, jako na Marii pro tvé řeči, kteréž mluvíš, rušéci a glozujíc přikázání Boží dávná a příkladná, ne člověka Mojžíše, ale Boha Otce. Protož spravedlivě má míti desátky stav kněžský. Druhé i peníze, neb v Skutcích apoštolských zřetedlně mnozí prodávali statky své a kladli před nohy apoštolské a oni dělili, jakž komu potřebí bylo. Též i nyní dělí platy duchovní, kteréž odkud koli mají, jak kterým potřebí jest. Neb víš, že mnozí kdyby nic neměli, snad by též učiniti museli, jako onen, kdež Pán jeho počet s ní klásti chtěl, řka:

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 13 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).