Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

O tom v Knihách Múdrosti: „Stanou spravedliví proti těm, jenž sú jim odjali úsilé jich, tehdáž spravedlivého nic nezamútí.“

{O doktořích}textový orientátor Tuto chci málo dotknúti doktoruov, aby neřekla, bych o nich nic nevěděla a neuměla, ale že by bylo dlúho nesnadno tobě slyšeti, anoť se i tak styště a vždy k výpovědi voláš, chtíc ráda toho neslyšeti, což proti tobě jest a spíš mi s smečky sniknúti, poněvadž jest tobě obojček na hrdlo vstrčen, z té mi smečky nesejdeš, až doslyšíš. Protož o té spravedlivosti chci doktoruov dotknúti a je jmenovati, ač snad nerozumíš, že slova jich na mnohých místech jsem pravila, jich nejmenující, ješto doktor sedící tomu lépe rozumí. I píše Řehoř: „Spravedlivost jest dobrotivost.“ Trpení mizery a skrovnost míní v hojnosti Boží. Neb ač kolikrát spravedlivý padne, tolikrát povstane.“ Též jinde dí: „Již něco spravedlivosti máme, když se těm nelíbíme, kteříž se Bohu nelíbí.“ Jan Zlatoústý dí: „Spravedlivost bez milosrdenství jest ukrutnost a milosrdenství bez spravedlivosti jest nemúdrost.“ Opět jinde dí: „Velmi snadně se pochybuje od spravedlivosti, kdož v příčinách ne Boha, ale člověka se bojí.“ Na ono slovo ze Čtení jeho výklad: „Blahoslavení, kteří žízní spravedlivostí.“ Milovníkuom pravého dobrého není dosti, aby spravedliví byli, ale aby vždy žádali spravedlivosti. Hugo k témuž dí: {Zákon tělesný „}textový orientátorZákon tělesný jest zlé za zlé zase navracovati. {Zákon mysli}textový orientátor Zákon mysli dobré za dobré. {Zákon ďábla}textový orientátor Zákon ďábla zlé za dobré.“ Tulius dí: „Taková jest moc spravedlivosti, že ani ti, jenž nešlechetností a zlostí se obchodí, bez některé částky její mohú býti, neb i knížata lotrovská, loupeže mezi sebú musejí zahubeny býti.“ Též dále dí: „Spravedlivost jedna paní i královna všech cností.“ Seneka k témuž dí: „Dvoje věc přísluší k spravedlivosti, to jest chtíti každému prospěšnú býti a žádnému škoditi nechtíti.“ {Spravedlivost trojím obyčejem}textový orientátor Tomáš za mne pokládá, že spravedlivost Boží trojím obyčejem naplněna bývá. Prvním, když kdo komu navracuje a dává, což jest proti němu zaslúžil. Druhé, když slíbenú věc zaplacuje a plní. Třetí, když neskonalou věc dokonává. Prvním obyčejem odplata dobrých a muky zlých, skutek jest spravedlivosti a záplaty, narození boží jest skutek spravedlivý, neb jest sliboval skrze proroky a tak jest to potom naplnil. Třetí skutek spravedlivosti jest, když Pán Buoh z hříšného pro zásluhu jeho činí spravedlivého, milost jemu dávaje. Ale toto znamenati máme, ze všech skutkuov Božích nalezená bývá spravedlivost. Ale spravedlivost častokrát bývá skrytá a milosrdenství zjevné, jakož když hříšného činí spravedlivého, jakož jest v prvním příchodu a někdy oboje jest tajné, jako jest v poražení některých nevinných. {Zatracenci}textový orientátor Jako Joba a dítek nevinných a nedopuštěných se hříchuov v rozličné nemoci vložení a někdy jest oboje zjevné, totiž milosrdenství i spravedlivost a zatracení zlých jako Datana, Abirona, Jidáše, bohatce a zlého lotra. Neb jedny obdařuje nad zaslúžení a nad oněmi se mstí pro zaslúžení, to jest milosrdenství. Ale obojím odplacuje podlé jich zaslúžení, dobrým dobře a zlým zle, a to jest spravedlivost.

{Zloděj co jest}textový orientátor Ale tu spravedlivost často ukrádají zloději a tito jsú duchovní, ďábel pochlebenství, marná chvála, protož první ten zloděj ďábel krade, jakož o něm ve Čtení jest psáno euvangelisty: „Zloděj nepřišel, jediné aby kradl a zabil.“ O tom Jan Zlatoústý dí: „Jestliže by zloděj, to jest ďábel, skrz tvé obmeškání do domu těla tvého všel a ukradl by oděv svatební, totiž to napřed nevinnost, jímžto Pán Buoh na svatém kříži byl odín, k tomu zlato rozumu tvého, stříbro úmluvy, již jsi s velikým úsilím byl dobyl, před Bohem z hřícha vymluven býti, prostěradla s lože milosti, kteréž jest dal, když tě za syna zvolil, cnosti odjal lože tvého, když jsi spal, totiž opatřen nebyl, jako had Evu s Adamem, co učiníš, kterak nah před Pána svého půjdeš a přistoupíš. Adam se byl v ráji skryl mezi dřívím, ale ty kde se schováš? Poněvadž Adam se smrti i odplaty nemohl skrýti, zlořečený před potopou vodami. Kterak ty se před soudným dnem skryješ.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 18 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).