Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

nečistoty. Třetí, časté vyznávání zlosti, jako v knihách Královských řekl Elizeus k Námanovi: „Jdi a umý se sedmkrát v Jordánu.“ Sedmkrát se v Jordánu umývá, kdož sedm hříchuov smrtedlných na se vyznává. {Vyznání sedmerým obyčejem}textový orientátor Neb sedmerým obyčejem má býti vyznávání hříchuov. První, prospěšné, aby se z něho prospěch stal. Druhé, pokorné, aby se jeho víc bál. Třetí, celé nic nepozůstavené. Čtvrté, hořké, totiž strašlivé a na ně plakavé. Páté, zvláštní, aby bylo s dobrým rozmyslem. Šesté, pevné, aby bylo nezrušené. Sedmé, poslušné, aby radu jakož příklad na Janu Křtiteli, kdež se dí: „Oděv jeho húně a pokrm jeho lesní.“ Také almužny dávání, jakož ve Čtení Kristus dí: „Dajte almužnu a všecko vám čisté bude.“ Také trestání, neb ktož čistoty žádá, trestání se nemá varovati, ale má jeho žádati, také modlitba čistá, neb modlitba čistá bývá dobývána, protož prorok modlil se, řka: „Srdce čisté stvoř ve mně, Pane Bože.“ A Malachiáš dí: „Svatý Pane, svatých zachovaj na věky, tento duom bez poškvrny, jenž jest nyní učištěn.“ {Jaká radost na nebi připravena}textový orientátor Protož člověk odstup od milování toho světa, na kterýžto svět nižádný se nenarodil, by zase neumřel, i zapal se milostí budúcího světa, v kterémž to světě tak se všickni rodí, že potom nižádný neumře, neb tam nižádné protivenství nezamucuje, nižádná potřeba nesužuje, nižádná ukrutnost nestraší, ale tam věčné veselé kraluje a cožkoli dobrého jest, to tam jest a zlého nic. Neb v nebesích jest veselé bez truchlosti, jistota bez pochybení, bezpečnost bez bázně, pokoj bez úsilé, síla bez mdloby, pravda bez falše, láska bez zlobení, den bez noci, život bez smrti. O tom apoštol dí, že ani oko vídalo, ani ucho slyšalo, ani v srdce člověčí vstúpilo, jakú radost připravil Buoh svatým svým k té šťastné radosti, mnohým světským zbožím jsa obklíčen, prorok žádal jest a řka: „I co mě jest nevýmluvná radost zachována v nebesích.“ A mezi mnohými krměmi královskými řekl: „Nasycen budu, když se zjeví sláva tvá.“

Nuže, toť jsem dotkla skutkuov vašich, pro něž mají sluhy Boží vás prázdni býti, ač i v první řeči jiných skutkuov sestr tvých jsem nezapomenula, složiž tyto k oněm, neb ony k těmto, tu poznáte, co jest řemeslo vaše, komu svou službou hodni jste, Pánu li a Stvořiteli našemu, čili ďáblu, protivníku jeho. Neb ve Čtení Matúše dí, že Ježíš řekl Petrovi a jiným učedlníkuom lovícím ryby: „Poďte po mně a učiním vás rybáře, kdež potom budete lidi loviti, kteříž nachýleni a poslušni jsúce řeči Páně.“ Šli a učinili, jakož jest pověděl. Kdež potom zase pracujíce opět na lodech, nic jsú neulovili, jakož ve Čtení dí: „Vez na hluboko. Kterýž řekl: Přikazateli, přes celú noc pracujíc, nic jme neulovili. Ale ve jméno tvé rozestru sítě, kdež to zahrnuli jsou množství ryb, až se sítí jich trhali.“ I v prvním lovu Petrovu, ač málo do sítí své ulovoval s tovaryši svými, však síti se jeho netrhaly, ač celý zůstávaly a ryby k užitku z nich vynímali, jichž sítí bezpečně odcházel. Ale v druhém lovu, kdež zahrnuto jest množství ryb, síti ty jsú zedrané a ztrhané, neb z tvého takového obecného spůsobení a tvých sestr právě, jako z ochochulí mořských vehnány sú ryby v síti Petrovy, ti ukrutní velrybové dva, totiž císař a papež, pro jichžto neskrocenost strhány jsú síti Petrovy a apoštolské, neb nechtí zábradly jíti žádný z nich, ale mocí derú se protrženými oky té síti a každému se protivíc, kdož by ty oka té síti stvrditi chtěl, a zase opraviti sít Petrovu a jeho tovaryšuom, než nitmi z koudele tvrdí, nití čistých konopí netbajíc. Protož proti takovým tvým skutkuom a jednání sluší pravé spravedlivosti. O níž mudřec dí: „Milujte spravedlivost vy, jenž soudíte zemi.“ Myslete o dobrotě Boží a v sprostnosti srdce hledajte jeho. Neb nalezen bude od těch, jenž nepokoušejí jeho a zjevuje se těm, jenž v něho věří. Neb zajisté nešlechetné myšlení odlučuje od Boha. Ale dokonalá cnost tresce nemúdré, neb v zlobivú duši nevejde múdrost, ani bude přebývati v těle hříchuov poddaném. Neb zajisté Duch svatý varuje

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 19 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).