Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

evangelista píše, že tma ďábluov do vepřuov vprosili se a to pokolení jest obžerné. O tom v Deuteronomí se píše: „Roztučněl muoj milý a protivil mi se, ochuzení činí.“ O tom v Přísloví: „Kdož miluje hodování, v nedostatku bude, a kdož miluje víno a krmě tučné, nezbohatí.“ O tom sám Pán Kristus dí: „Ne v samém chlebě člověk živ jest, ale v každém slovu, kteréž pochází z úst Božích.“ I odkaď pak v takovém hodování veselé máš, zdalis již ďábla přemohl, tělo a svět. Zdalis již pekelných muk prázden, zdalis z této poušti do vlasti nebeské přišel, zdalis jistotu přijal, že jsi jeden z vyvolených. Pomni, co se dí ústy Spasitele našeho: „Běda vám, jenž se nyní smějete, neb plakati budete a lkáti.“ A jinde dí: „Neví člověk jestli milosti, nebo nenávisti hoden.“ Protož složíc marné veselé, poněvadž ještě nejsi prázden mizerných muk. Neb dí Kristus: „Blahoslavení, jenž pláčí, nebo budou obveseleni.“

{Smilství z hojnosti}textový orientátor Ale že z hojností takových přichází tělo zapálení, totiž smilstvo, z kteréhož přichází oslepení mysli, také neopatrnost, také neustavičnost, také klopotnost. A protož má se smilstva varováno býti podlé přikázání Božího, kdež povědíno jest: „Nesesmilníš.“ O tom apoštol dí: „Varujte se smilstva.“ A jinde dí: „Smilníky a cizoložníky sám Buoh súditi bude.“ A také činí člověka ohavného a zavrženého před Bohem. V Ekleziastiku dí: „Tváři ženy cizí mnozí se divili a zavrženi učiněni jsú.“ Neb člověku překáží království nebeskému. O tom apoštol dí k Korintuom: „Ani smilníci, ani cizoložníci vládnouti budou královstvím nebeským.“ Múdré zblázňuje jako na Šalomúnově osobě. Svaté potrhá jako Davida Bersabé. Silné přemáhá jako Samsona Dalida.

{Lékařství proti smilstvu}textový orientátor Ale lékařství proti smilstvu příčiny varovati se. O tom Job dí: „Učinil jsem slib s očima svýma, abych o panně nepomyslil.“ Druhé jest smrti zpomínání, jakož v Přísloví se dí: „Synu, zpomínaj na skončení tvé a na věky nezhřešíš.“ Třetí, aby se zanepráždnil utrpením. Ve Čtení o tom Kristus dí: „Toto pokolení a ďábelství nemuož vyhnáno býti, jediné postem a almužnami.“ Neb chce, aby viděla, co potom křehkém životě máme odplaty vzíti. Jestliže milostivě a čistě budem živi, navěky budem se radovati. Pakli nemilostivě a smilně, věčnému ohni budem poddáni. Protož raději čas krátký v čistotě strávím, neb nevíme, kterak skúro nám mine. Ale snad díš, že Buoh na počátku stvořil muže a ženu v skutku v tom, aby se plodili. V šak smilstvo nižádnému bez pomsty není půjčeno. Jakož apoštol svědčí: „Varujte se smilství, bratři.“ Neb zajisté všeliký hřích, jenž člověk činí, z těla pochází, ale kdož smilní, proti tělu svému hřeší. Ale z čistoty duchovní mnoho dobrého pochází, jakož ve Čtení svatého Matúše dí Kristus: „Běda vám, učitelé a pokrytci, jenž umýváte, což zevnitř jest na nádobí, na číších a na mísech, ale vnitř plní nečistoty.“ Opět ve Čtení dí: „Blahoslavení čistého srdce, neb oni Boha uzří.“ V Přísloví dí: „Kdož čist jest?“ Pravý neb upřímný skutek. Opět apoštol dí: „Všecko jest čisté čistým, ale poškvrněným a nevěrným nic není čistého.“ Neb poškvrněna mysl i svědomí jich jest v knihách počteno. Kdož čist jest v domu tvém, bude jísti oběti. Prorok v Žaltáři dí: „Kdož vstúpí na hůru Boží, nevinný rukama, čistého srdce.“

{Čistota srdce sedmerá}textový orientátor Ale sedmerá věc jest potřebná k čistotě srdce. První, aby člověk rád poslúchal slova Božího, jakož ve Čtení Kristus dí: „I vy čistí jste pro řeč mú, kterúž jsem vám mluvil.“ Protož pro dvojí příčinu řeč Boží hodí se čistotě, neb ukazuje, že nenávidí poškvrny srdce. A tak řeč Boží jest jako zrcadlo. Druhá věc k čistotě potřebná jest. Skrušení srdce, z kteréhožto skrušení vychází, voda slzí, kteráž jest čistotě velmi užitečná, aby se člověk v té vodě často umýval, kteréž to vodě přimíšen má býti popel, totiž zpomínání smrti, že se člověk v popel obrátí, a tak z té vody a popela dobrý luh bude k vymytí nečistoty.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 18 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).