Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

neb potok z počátku i na skonání má hořkost, neb v moři se počíná a v moři se skonává. Též narození naše jest hořké, neb jest nečistý život hořčejší, neb jest vrtký a padající smrt najhořčejší, neb jest nebezpečná. Protož chceme li chutnú vodu, aby zpočátku svú hořkost ztratila, chutnú učiniti máme a dáviti skrze skálu, jako moře vody dáví a sladké činí. Tak my skrze utrpení učiníme chutnú vodu života našeho a sypme do ní suol, jako Elizeus učinil jest, totiž cnosti a šlechetnosti. {Pláč druhý Pána Krista}textový orientátor Druhé, plakal Pán z veliké lítosti, když jest Lazara vzkřísil. Tím pláčem učí nás, abychom oplakali smrt naší duše. Neb zajisté Lazar čtyři dni ležal v hrobě svázaný, znamenává duši ležící v hříších svázanú čtyřmi hříchy. Prvním myšlením, druhým kocháním, třetí skutkem naplnění, čtvrté obyčej v hříše. {Pláč třetí Pána Krista}textový orientátor Třetí plakal Pán z velikého milosrdenství nad Jeruzalémem, tím pláčem učí nás plakati na hříchy cizí. O tom Ezechiel dí, že kázal Buoh šesti mužuom se připraviti k mordu, aby šli prostřed Jeruzaléma, aby zabili každého muže, na kterémž by nenalezli znamení, kteréž znamení bylo jest plačících a želejících všech ohavností, kteréž jsú se dály prostřed Jeruzaléma. {Pláč čtvrtý Pána Krista}textový orientátor Čtvrté plakal Pán, srdečně lítost maje nad pádem Jidáše, zrádce po večeři, když se modlil na huoře olivetské. Tím pláčem učí nás, abychom plakali hruozy muk pekelných. O tom svatý Bernart dí: „Bojme se červa vrtajícího ohně prudkého, dýmu, páry, síry a duchu vlny.“ {Pláč pátý Pána Krista}textový orientátor Páté, plakal jest Pán z veliké bolesti na kříži, tím pláčem učí nás, abychom plakali v pokání pravém za žádost nebeského příbytku. O tom prorok v Žaltáři dí: „Byly sú mi slzy mé chléb ve dne i v noci.“ O takovém pláči doktor Jeroným v své epištole dí: „Ó, slzo pokorná, tvé jest pokání, tvé království, stolice súdícího, nestydíš se přistúpiti nepřáteluom tvým, mlčení ukazuješ.“ A není, kdo by zabránil přistúpiti k všemohúcímu, jestliže sama vejdeš, prázná neodejdeš a více mučíš ďábly, nežli muka pekelná. Co více o tobě dím. Ó, slzo, přemáháš nepřemoženého, svazuješ všemohúcího, schyluješ syna panenského k hříšníkuom. A ty, Lži, již znáti muožeš, že všecka písma popsaná od počátku světa podlé let zběhlých světa předešlého, ukazovaly jsú a ukazují k těmto cnostem, s nimiž já držím. A tuto se praví, ale ne k Tobě a sestrám tvým, od nichž všickni cnostní se vzdalovali a vzdalují. Protož ostaň a neoslazuj trní bodlavého fíky, na nichž zbírání býti nemohou, ale daj sluhám Božím přistúpiti k skutkuom ruku jeho a k úzké cestě jeho, po níž sám Pán šel a následovati se kázal, aby každý svuoj kříž vezma, šel po něm do slávy jeho, v níž jemu buď chvála s Otcem, Synem i s Duchem svatým na věky věkuov. Amen.

Jakž Pravda řeči dokonala, tak Hněv v řeč skočí a velmi se hněvá i k bitvě Pravdu pobízí. I jiné sestry Lži hněvají se.

Kapitola 133

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety a 21 dny; verze dat: 1.1.25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).