Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

nečisto[106r]číslo strany rukopisuty. Třetí, časté vyznávání zlosti, jako v knihách Královských řekl Elizeus k Námanovi: „Jdi a umý se sedmkrát v Jordánu.“[663]Druhá královská 2,10 Sedmkrát se v Jordánu umývá, kdož sedm hříchuov smrtedlných na se vyznává. {Vyznání sedmerým obyčejem}textový orientátor Neb sedmerým obyčejem má býti vyznávání hříchuov. První, prospěšné, aby se z něho prospěch stal. Druhé, pokorné, aby se jeho víc bál. Třetí, celé nic nepozůstavené. Čtvrté, hořké, totiž strašlivé a na ně plakavé. Páté, zvláštní, aby bylo s dobrým rozmyslem. Šesté, pevné, aby bylo nezrušené. Sedmé, poslušné, aby radu jakož příklad na Janu Křtiteli, kdež se dí: „Oděv jeho húně a pokrm jeho lesní.“[664]Matouš 3,4 Také almužny dávání, jakož ve Čtení Kristus dí: „Dajte almužnu a všecko vám čisté bude.“[665]Lukáš 11,41 Také trestání, neb ktož čistoty žádá, trestání se nemá varovati, ale má jeho žádati, také modlitba čistá, neb modlitba čistá bývá dobývána, protož prorok modlil se, řka: „Srdce čisté stvoř ve mně, Pane Bože.“[666]Žalmy 51,12 A Malachiáš dí: „Svatý Pane, svatých zachovaj na věky, tento duom bez poškvrny, jenž jest nyní učištěn.“[667]Druhá makabejská 14,36 {Jaká radost na nebi připravena}textový orientátor Protož člověk odstup od milování toho světa, na kterýžto svět nižádný se nenarodil, by zase neumřel, i zapal se milostí budúcího světa, v kterémž to světě tak se všickni rodí, že potom nižádný neumře, neb tam nižádné protivenství nezamucuje, nižádná potřeba nesužuje, nižádná ukrutnost nestraší, ale tam věčné veselé kraluje a cožkoli dobrého jest, to tam jest a zlého nic. Neb v nebesích jest veselé bez truchlosti, jistota bez pochybení, bezpečnost bez bázně, pokoj bez úsilé, síla bez mdloby, pravda bez falše, láska bez zlobení, den bez noci, život bez smrti. O tom apoštol dí, že ani oko vídalo, ani ucho slyšalo, ani v srdce člověčí vstúpilo, jakú radost připravil Buoh svatým svým k té šťastné radosti, mnohým světským zbožím jsa obklíčen, prorok žádal jest a řka: „I co mě jest nevýmluvná radost zachována v nebesích.“ A mezi mnohými krměmi královskými řekl: „Nasycen budu, když se zjeví sláva tvá.“[668]Žalmy 17,15

Nuže, toť jsem dotkla skutkuov vašich, pro něž mají sluhy Boží vás prázdni býti, ač i v první řeči jiných skutkuov sestr tvých jsem nezapomenula, složiž tyto k oněm, neb ony k těmto, tu poznáte, co jest řemeslo vaše, komu svou službou hodni jste, Pánu li a Stvořiteli našemu, čili ďáblu, protivníku jeho. Neb ve Čtení Matúše dí, že Ježíš řekl Petrovi a jiným učedlníkuom lovícím ryby: „Poďte po mně a učiním vás rybáře, kdež potom budete lidi loviti, kteříž nachýleni a poslušni jsúce řeči Páně.“[669]Matouš 4,19 Šli a učinili, jakož jest pověděl. Kdež potom zase pracujíce opět na lodech, nic jsú neulovili, jakož ve Čtení dí: „Vez na hluboko. Kterýž řekl: Přikazateli, přes celú noc pracujíc, nic jme neulovili. Ale ve jméno tvé rozestru sítě, kdež to zahrnuli jsou množství ryb, až se sítí jich trhali.“[670]Lukáš 5,4–6 I v prvním lovu Petrovu, ač málo do sítí své ulovoval s tovaryši svými, však síti se jeho netrhaly, ač celý zůstávaly a ryby k užitku z nich vynímali, jichž sítí bezpečně odcházel. Ale v druhém lovu, kdež zahrnuto jest množství ryb, síti ty jsú zedrané a ztrhané, neb z tvého takového obecného spůsobení a tvých sestr právě, jako z ochochulí mořských vehnány sú ryby v síti Petrovy, ti ukrutní velrybové dva, totiž císař a papež, pro jichžto neskrocenost strhány jsú síti Petrovy a apoštolské, neb nechtí zábradly jíti žádný z nich, ale mocí derú se protrženými oky té síti a každému se protivíc, kdož by ty oka té síti stvrditi chtěl, a zase opraviti sít Petrovu a jeho tovaryšuom, než nitmi z koudele tvrdí, nití čistých konopí netbajíc. Protož proti takovým tvým skutkuom a jednání sluší pravé spravedlivosti. O níž mudřec dí: „Milujte spravedlivost vy, jenž soudíte zemi.“[671]Kniha Moudrosti 1,1 Myslete o dobrotě Boží a v sprostnosti srdce hledajte jeho. Neb nalezen bude od těch, jenž nepokoušejí jeho a zjevuje se těm, jenž v něho věří. Neb zajisté nešlechetné myšlení odlučuje od Boha. Ale dokonalá cnost tresce nemúdré, neb v zlobivú duši nevejde múdrost, ani bude přebývati v těle hříchuov poddaném. Neb zajisté Duch svatý varuje

X
663Druhá královská 2,10
664Matouš 3,4
665Lukáš 11,41
666Žalmy 51,12
667Druhá makabejská 14,36
668Žalmy 17,15
669Matouš 4,19
670Lukáš 5,4–6
671Kniha Moudrosti 1,1
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 3 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).