Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

Protož pýcha ze všech úduov má vyhnána býti. Neb jakož počátek jest všech hříchuov, takéž jest pád všech cností. {Pýcha čtverá}textový orientátor A pýcha jest čtverá zlá. Jedna pýcha z srdce, když se zdá člověku na mysli, že by byl veliký a povýšený nade všecky. Proti tomu mudřec prosil a řekl: „Povýšených očí nedaj mi, Pane.“ Druhá pýcha jest z úst a jazyka, když člověk o sobě veliké věci netoliko myslí, ale mluví. O tom v Žaltáři porok dí: „Rozptýlej, Pane, všecky rty lstivé.“ Třetí pýcha z skutku, když člověk některé pyšné věci činí, aby se velikým ukázal. Proti tomu prorok dí: „Nebude přebývati prostřed domu mého pýcha.“ Opět pýcha skutku, když se člověk skvostným rúchem odívá, aby slavný vidín byl. Proti tomu ve Čtení svatého Lukáše dí, že bohatec odíval se zlatohlavem a drahým plátnem. Čtvrté, že Pána Boha poslúchati zhrdá, všech nad sebú nenávidí a nižšími zhrzí, s žádným pokoje nechce míti. O tom v knihách Soudných: „Kdež bratří jednoho Jozefa dvanáctého trpěti nechtěli, an byl vysvoboditel jich.“ Protož Pán Buoh se pyšným protiví, ale pokorným milost dává.

{Pýchy Buoh pro čtverú věc nenávidí}textový orientátor A pro čtverú věc nenávidí pýchy. První proto, že pýcha ukrádá Pánu Bohu, což jeho má býti, to k sobě ukrádá. Druhá, jako to, že což štěstí z daru Božího má, to mní, že jest z něho. Třetí, že což Buoh sobě pozůstavil, pýcha sobě připisuje. To jest, když se kdo mstí nad svými nepřáteli, i mní, že to činil mocí svú, ano z Božího daru. Čtvrtá, že pýcha slepá jest a to tudy, že nechce viděti, by jí co zlé slušelo, protož o tom ve Čtení dí se: „Vy jste slepí a slepých vuodce.“ A prorok dí: „Oslepila jest je pýcha jich.“ {Pokora troje}textový orientátor Proti pýše má býti pokora a ta jest troje. Statčivá, zbývavá a vytržená. Pokora statčivá jest poddati se většímu a nevznášeti se nad sobě rovného. Pokora zbývavá jest poddati se sobě rovnému a nevznášeti se nad menšího. Pokora vytržená jest poddati se menšímu a nižšímu. Jako jest Kristus učinil, poddav se svatému Janu, kdež jest mu řekl: „Nechaj tak nyní, tak sluší nám naplniti všelikú spravedlnost.“ Mudřec v Ekleziastiku dí: „Čím jsi povýšenější, pokoř se ve všem a před Bohem nalezneš milost.“

{Pokoje dvanácte stupňů}textový orientátor A pokoj jest dvanácte stupňuov. První stupeň srdcem i tělem vždy se pokojná ukázati, oči k zemi chýliti. Druhý stupeň málo mluviti a podobná i rozumná slova nekřiklavým hlasem. Třetí, aby snadný byl k smíchu. Čtvrtý stupeň, aby radči tázán byl, než rozprávěl. Pátý, držeti za víru co apoštolé nám zůstavili a sepsali. Šestý, pokládati se za najzavrženějšího a za nezaslúženého dostatečně Bohu. Sedmý stupeň, proti nepodobné věci věrú se zasaditi. Osmý, vyznávati své hříchy pro poslušenství božské. Deváté, v ukrutných a ostrých věcech trpělivost milovati. Desátý stupeň, naučení dobrého poslúchati. Jedenáctý, aby se nekochal v naplnění své vuole. Dvanáctý stupeň, aby se bál Pána Boha a pomněl na všecka přikázání, protož po těch stupních jíti máme a vstupovati. První, nechtíti panovati. Druhý, chtíti poddánu býti. Třetí, v tom, kdož koli protivenství činí, ústavně trpěti. Prvního stupně Luciper neměl, kterýž jest řekl: „Nad nebesa vstúpím.“ Druhého stupně neměli jsú Adam a Eva, když jsú chtěli jako bohové býti, vědúc zlé u dobré. Třetí stupně neměli jsú a nemají ti kněží antikristovi, kteří pokúšejí se darováním zboží, peněz, odstupují od cesty pravdy a ti jsú, kteří časem věří, pokušením odstupují.

{Pokora na patery věci}textový orientátor Protož znamení pokory na paterých věcích se ukazuje. První znamení jest v snadných věcech býti poslušnú. Jakož apoštol učinil sa slep, když mu ukázáno bylo, k Annášovi šel a naučení přijal. Druhé znamení, v ukrutných věcech míti trpělivost. O tom evangelista Lukáš dí: „Blahoslavení budete, když vás nenáviděti budú lidé pro jméno mé.“ Třetí znamení, poddati se nižšímu, jakož Petr apoštol dí: „Poddáni buďte všemu lidskému stvoření pro Boha.“

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 28 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).