Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

[103v]číslo strany rukopisuProtož pýcha ze všech úduov má vyhnána býti. Neb jakož počátek jest všech hříchuov, takéž jest pád všech cností. {Pýcha čtverá}textový orientátor A pýcha jest čtverá zlá. Jedna pýcha z srdce, když se zdá člověku na mysli, že by byl veliký a povýšený nade všecky. Proti tomu mudřec prosil a řekl: „Povýšených očí nedaj mi, Pane.“[593]Sírachovec 23,4 Druhá pýcha jest z úst a jazyka, když člověk o sobě veliké věci netoliko myslí, ale mluví. O tom v Žaltáři porok dí: „Rozptýlej, Pane, všecky rty lstivé.“[594]Žalmy 12,4 Třetí pýcha z skutku, když člověk některé pyšné věci činí, aby se velikým ukázal. Proti tomu prorok dí: „Nebude přebývati prostřed domu mého pýcha.“[595]Žalmy 101,7 Opět pýcha skutku, když se člověk skvostným rúchem odívá, aby slavný vidín byl. Proti tomu ve Čtení svatého Lukáše dí, že bohatec odíval se zlatohlavem a drahým plátnem.[596]Lukáš 16,19 Čtvrté, že Pána Boha poslúchati zhrdá, všech nad sebú nenávidí a nižšími zhrzí, s žádným pokoje nechce míti. O tom v knihách Soudných: „Kdež bratří jednoho Jozefa dvanáctého trpěti nechtěli, an byl vysvoboditel jich.“[597]O Josefovi a jeho bratřích mluví Genesis v kapitolách 37–50 Protož Pán Buoh se pyšným protiví, ale pokorným milost dává.

{Pýchy Buoh pro čtverú věc nenávidí}textový orientátor A pro čtverú věc nenávidí pýchy. První proto, že pýcha ukrádá Pánu Bohu, což jeho má býti, to k sobě ukrádá. Druhá, jako to, že což štěstí z daru Božího má, to mní, že jest z něho. Třetí, že což Buoh sobě pozůstavil, pýcha sobě připisuje. To jest, když se kdo mstí nad svými nepřáteli, i mní, že to činil mocí svú, ano z Božího daru. Čtvrtá, že pýcha slepá jest a to tudy, že nechce viděti, by jí co zlé slušelo, protož o tom ve Čtení dí se: „Vy jste slepí a slepých vuodce.“[598]Matouš 15,14 A prorok dí: „Oslepila jest je pýcha jich.“[599]Kniha Moudrosti 2,21 {Pokora troje}textový orientátor Proti pýše má býti pokora a ta jest troje. Statčivá, zbývavá a vytržená. Pokora statčivá jest poddati se většímu a nevznášeti se nad sobě rovného. Pokora zbývavá jest poddati se sobě rovnému a nevznášeti se nad menšího. Pokora vytržená jest poddati se menšímu a nižšímu. Jako jest Kristus učinil, poddav se svatému Janu, kdež jest mu řekl: „Nechaj tak nyní, tak sluší nám naplniti všelikú spravedlnost.“[600]Matouš 3,15 Mudřec v Ekleziastiku dí: „Čím jsi povýšenější, pokoř se ve všem a před Bohem nalezneš milost.“[601]Sírachovec 3,18

{Pokoje dvanácte stupňů}textový orientátor A pokoj jest dvanácte stupňuov. První stupeň srdcem i tělem vždy se pokojná ukázati, oči k zemi chýliti. Druhý stupeň málo mluviti a podobná i rozumná slova nekřiklavým hlasem. Třetí, aby snadný byl k smíchu. Čtvrtý stupeň, aby radči tázán byl, než rozprávěl. Pátý, držeti za víru co apoštolé nám zůstavili a sepsali. Šestý, pokládati se za najzavrženějšího a za nezaslúženého dostatečně Bohu. Sedmý stupeň, proti nepodobné věci věrú se zasaditi. Osmý, vyznávati své hříchy pro poslušenství božské. Deváté, v ukrutných a ostrých věcech trpělivost milovati. Desátý stupeň, naučení dobrého poslúchati. Jedenáctý, aby se nekochal v naplnění své vuole. Dvanáctý stupeň, aby se bál Pána Boha a pomněl na všecka přikázání, protož po těch stupních jíti máme a vstupovati. První, nechtíti panovati. Druhý, chtíti poddánu býti. Třetí, v tom, kdož koli protivenství činí, ústavně trpěti. Prvního stupně Luciper neměl, kterýž jest řekl: „Nad nebesa vstúpím.“[602]Izajáš 14,13 Druhého stupně neměli jsú Adam a Eva, když jsú chtěli jako bohové býti, vědúc zlé u dobré. Třetí stupně neměli jsú a nemají ti kněží antikristovi, kteří pokúšejí se darováním zboží, peněz, odstupují od cesty pravdy a ti jsú, kteří časem věří, pokušením odstupují.

{Pokora na patery věci}textový orientátor Protož znamení pokory na paterých věcích[av]věcích] wiecy se ukazuje. První znamení jest v snadných věcech býti poslušnú. Jakož apoštol učinil sa slep, když mu ukázáno bylo, k Annášovi šel a naučení přijal. Druhé znamení, v ukrutných věcech míti trpělivost. O tom evangelista Lukáš dí: „Blahoslavení budete, když vás nenáviděti budú lidé pro jméno mé.“[603]Lukáš 6,22 Třetí znamení, poddati se nižšímu, jakož Petr apoštol dí: „Poddáni buďte všemu lidskému stvoření pro Boha.“[604]První list Petrův 2,13

X
avvěcích] wiecy
593Sírachovec 23,4
594Žalmy 12,4
595Žalmy 101,7
596Lukáš 16,19
597O Josefovi a jeho bratřích mluví Genesis v kapitolách 37–50
598Matouš 15,14
599Kniha Moudrosti 2,21
600Matouš 3,15
601Sírachovec 3,18
602Izajáš 14,13
603Lukáš 6,22
604První list Petrův 2,13
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 9 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).