[172r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcechtiechu rozvázati, nikakež k nemu přijíti nemožechu[2204]nemožechu: nemozyechu. Tehdy svatý Ondřej uzřev, že jej chtie sníti s kříže, tuto modlitvu učini a řka: „Nepřepúščej mne, hospodine, živa snieti s kříže, nebo jest již čas, aby poručil tělo mé zemi, neb sem tak mnoho pracoval, již bych toho rád byl prázden a zbaven.“ A jakž to vece, hned blesk přišel z nebes a obklíći[2205]obklíći: obklyty jej, že jeho žádný nemože viděti, a v téj světlosti duši pusti. Tehdy Maximilla, žena Egeášova, vzě jeho svaté tělo a čstně je[2206]je: gye pochova. A tak jest následoval boha po cestě umučení, po niež jest došel královstvie[2207]královstvie: kralowſt nebeského[2208]nebeského: nebeſ. Prosmy jeho, ať nás etc.cizojazyčný text
Barbare sanctecizojazyčný text[2209]na marginu zapsáno mladší rukou: S. Barbary
Adiuvabit eam Deus vultu suo etc.cizojazyčný text[2210]Ps 45,6 Tato slova píše svatý David, uzřev velikú milost boží na svatéj Barboře, že má býti veliká pomocnice ve všech bolestech i v nemociech, i vece tato slova a řka: „Spomozi jie, hospodine, svým obličejem.“
V těch sloviech máme znamenati dvojí[2211]dvojí: dwoy věc. Prvé, proč jie pomohl, druhé, kterak jie pomohl. O prvém máme znamenati, že jie buoh pomohl pro trojí[2212]trojí: troy věc, točiž pro jejie čistotu a pro jejie náboženstvie nebo pro vieru a pro utrpení. Prvé pomohl jie pro jejie čistotu, neb jest měla čistotu dvojí, na ćele[2213]ćele: czele i na duši. Tělestná čistota přirovnává sě k lilium, nebo liliový květ má tři lístky, takéž čistota má býti usty, tělem a očima. Druhá čistota přirovnává sě k anjelovi, kteříž poskvrny nemají na svéj mysli. Druhé pomohl jie pro jejie nábožnú vieru. Jakož sě čte o nie, že jest byla dsi[2214]dsi: dſſy jednoho kniežete pohanského, jemuž diechu Diascorus, ten pro jejie velikú krásu učini jie věži vysokú a v té ji zatvoři, aby jie ižádný neviděl ani kto s ní mlu[b]označení sloupcevil. A ktyž na téj věži přebýváše, duch svatý v ní zavíta a zažže[2215]zažže: zazzye ji buoh svú[2216]svú: ſſw milostí, že poče držeti vieru křesťanskú. Uslyšav otec, že mnohá kniežata jejie krásu snúbichu, otec jejie otáza jie a řka: „Chtěš li za muž?“ I ona vece: „Nechti za toho ižádného.“ I prosi otce, aby jie kázal učiniti sien před dveřmi, v niež by sě umývala. Hned to káza učiniti a rozkázav dvě okně udělati, jede do dalekéj vlasti po ćiesařově[2217]ćiesařově: tyeſſarzowye poselství. Tehdy svatá Barbora šedši s věže, káza dělníkóm, aby učinili tři okna. A když jejie otec sě vráti a uzře tři okna, rozhněva sě a káza zjímati všichny dělníky. I oni vecechu: „Tvá dsi[2218]dsi: dſſy tak nám kázala učiniti.“ Le on otáza svaté Barbory, proč to kázala učiniti. Ana vece: „Ve jmě ocse[2219]ocse: oczſe a syna a svatého ducha na čest svatéj trojići[2220]trojići: troyty.“ Tu jest ukázala svú[2221]svú: ſw vieru k hospodinu.
Třetie jie pomohl pro jejie utrpenie, že jest v žíni chodila a vždy sě postila a ve dne i v noći[2222]noći: noty na modlitvách ležala a vždy božie jmě chválila.
O druhém máme znamenati, kterak jie král nebeský pomohl. Čte sě o tom, že když ji otec uzře, ana drží vieru křesťanskú, vzem meč i chtieše[2223]chtieše: chtyeſye ji zabiti, hned sě zed rozstúpi, ana uteče skrze tu zed a otec tu osta, a jie neuzře. A svatá Barbora bě že na jednu horu a otec pohna za ní i otáza jednoho pastuchy a řka: „Viděl lis kterú dievku běžiece?“ An zlý pastucha vece: „Tam, coť běží na onuno horu.“ Hned božím přepuščením všechen dobytek, ovce a kozy, obrátichu sě v kobylky i rozletěchu sě po lukách. Tehdy Dioscorus, jejie otec, nalez ji, vede ji domuo i káza ji metlami bíti