chtiechu rozvázati, nikakež k nemu přijíti nemožechu. Tehdy svatý Ondřej uzřev, že jej chtie sníti s kříže, tuto modlitvu učini a řka: „Nepřepúščej mne, hospodine, živa snieti s kříže, nebo jest již čas, aby poručil tělo mé zemi, neb sem tak mnoho pracoval, již bych toho rád byl prázden a zbaven.“ A jakž to vece, hned blesk přišel z nebes a obklíći jej, že jeho žádný nemože viděti, a v téj světlosti duši pusti. Tehdy Maximilla, žena Egeášova, vzě jeho svaté tělo a čstně je pochova. A tak jest následoval boha po cestě umučení, po niež jest došel královstvie nebeského. Prosmy jeho, ať nás etc.cizojazyčný text
Barbare sanctecizojazyčný text
Adiuvabit eam Deus vultu suo etc.cizojazyčný text Tato slova píše svatý David, uzřev velikú milost boží na svatéj Barboře, že má býti veliká pomocnice ve všech bolestech i v nemociech, i vece tato slova a řka: „Spomozi jie, hospodine, svým obličejem.“
V těch sloviech máme znamenati dvojí věc. Prvé, proč jie pomohl, druhé, kterak jie pomohl. O prvém máme znamenati, že jie buoh pomohl pro trojí věc, točiž pro jejie čistotu a pro jejie náboženstvie nebo pro vieru a pro utrpení. Prvé pomohl jie pro jejie čistotu, neb jest měla čistotu dvojí, na ćele i na duši. Tělestná čistota přirovnává sě k lilium, nebo liliový květ má tři lístky, takéž čistota má býti usty, tělem a očima. Druhá čistota přirovnává sě k anjelovi, kteříž poskvrny nemají na svéj mysli. Druhé pomohl jie pro jejie nábožnú vieru. Jakož sě čte o nie, že jest byla dsi jednoho kniežete pohanského, jemuž diechu Diascorus, ten pro jejie velikú krásu učini jie věži vysokú a v té ji zatvoři, aby jie ižádný neviděl ani kto s ní mluvil. A ktyž na téj věži přebýváše, duch svatý v ní zavíta a zažže ji buoh svú milostí, že poče držeti vieru křesťanskú. Uslyšav otec, že mnohá kniežata jejie krásu snúbichu, otec jejie otáza jie a řka: „Chtěš li za muž?“ I ona vece: „Nechti za toho ižádného.“ I prosi otce, aby jie kázal učiniti sien před dveřmi, v niež by sě umývala. Hned to káza učiniti a rozkázav dvě okně udělati, jede do dalekéj vlasti po ćiesařově poselství. Tehdy svatá Barbora šedši s věže, káza dělníkóm, aby učinili tři okna. A když jejie otec sě vráti a uzře tři okna, rozhněva sě a káza zjímati všichny dělníky. I oni vecechu: „Tvá dsi tak nám kázala učiniti.“ Le on otáza svaté Barbory, proč to kázala učiniti. Ana vece: „Ve jmě ocse a syna a svatého ducha na čest svatéj trojići.“ Tu jest ukázala svú vieru k hospodinu.
Třetie jie pomohl pro jejie utrpenie, že jest v žíni chodila a vždy sě postila a ve dne i v noći na modlitvách ležala a vždy božie jmě chválila.
O druhém máme znamenati, kterak jie král nebeský pomohl. Čte sě o tom, že když ji otec uzře, ana drží vieru křesťanskú, vzem meč i chtieše ji zabiti, hned sě zed rozstúpi, ana uteče skrze tu zed a otec tu osta, a jie neuzře. A svatá Barbora bě že na jednu horu a otec pohna za ní i otáza jednoho pastuchy a řka: „Viděl lis kterú dievku běžiece?“ An zlý pastucha vece: „Tam, coť běží na onuno horu.“ Hned božím přepuščením všechen dobytek, ovce a kozy, obrátichu sě v kobylky i rozletěchu sě po lukách. Tehdy Dioscorus, jejie otec, nalez ji, vede ji domuo i káza ji metlami bíti