[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[139r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupceto jemu bylo najmilejšie, donidž živ byl. A z jeho svatéj šíjě miesto krve mléko tečieše[738]tečieše: teczyeſye a na rúcho rytierské skákáše[739]skákáše: ſkakaſye a veliká světlost nad ním bieše[740]bieše: bieſye. A když ten, ješto jej sťal, do města sě vráti, tehdy přiběže k nemu ona panna i vece jemu: „Kdes nechal mého mistra Pavla?“ An jie vece: „Tam za městem leží s svým tovařišem, s Petrem.“ Ana jemu vece: „I toti, ano jednak svatý Petr s svatým Pavlem diesta do města v krásném rúšě a držieće[741]držieće: drzyetie sě za ruce a v světlých korunách a přinesli mi mú rúšku plnu krve.“ Uzřevše[742]Uzřevše: Vzrzewſye to mnozí, na vieru sě obrátichu. Uslyšav to Nero, užase[743]užase: vzaſye sě velmě i poče s rytierstvem o to mluviti. A v tu dobu svatý Petr s svatým Pavlem vstúpista zavřenými dveřmi i stásta před ćiesařem[744]ćiesařem: tyeſarze(m) i vecesta jemu: „Hledajž, žeť jsem já teď, Pavel, rytieř krále nebeského, a neumřelť sem, ale živť sem s svatým Petrem. Ale ty umřeš věčnú smrtí proto, že božie svaté mučíš.“ A viece jich neuzřechu.

O třetiem znamenajte, že veliká potřeba byla nám téj světlosti, nebo lid pohanský, jenž chodieše ve tmách hřiechuo a obluduo a zlých obyčejuov, nemohl dojíti ćesty[745]ćesty: tyeſty spravedlnosti, jedno skrozě světlost, točiž skroze svatého Pavla, nebo co jest on hřiešných osvietil. Ta světlost, svatý Pavel, měl jest tři popršlky, jimiž lidi osvěcoval. Prvé slovy kážě. Jakož sě čte o něm, že od prvého kur pěnie až do pátéj hodiny dne svýma rukama robotováše[746]robotováše: robotowaſye, a potom přes ćelý[747]ćelý: tyely den boží vieru kázáše[748]kázáše: kazaſſye a ostatní čas na modlitvách skonáváše[749]skonáváše: ſkonawaſye. Druhé osvěťováše[750]osvěťováše: oſwyetovaſe lidi dobrými příklady, že to, což lidem kázáše[751]kázáše: kazaſye, to sám vždy činieše[752]činieše: czynyeſye. Třetie osvěcoval jě velikými divy. Jakož praví svatý Dionýz, když svatého Pavla hlava v studni ležieše[753]ležieše: lezyeſye, po roce tu studni cúdichu a svatého Pavla hlavu ven vyvržechu. Tehdy jeden pastýř uzřev hlavu svatého Pavla i poče ji nositi u svého stáda a po tři noci uzře velikú světlost nad tú hlavú, šed i povědě to [b]označení sloupcebiskupovi a jiným kněžím. Tehdy biskup vybra sě z města s kněžími a s lidem a s žákovstvem, uzřechu hlavu svatého Pavla a na zlattý stuol ji vložichu a neséchu ji do kostela a přičinichu ji k tělu svatého Pavla a položichu ji k nohám jeho. I pomodlichu sě bohu a hned hlava skoči a k tělu sě sama přičini. Hlediec na to všichni, buoha pochválichu a svatého Pavla moc uzřechu. Prosmy jeho, ať nás ráčí osvietiti na těle i na duši a svú[754]svú: ſw světlost ráčí dáti, skroze niž bychom došli světlosti nebeskéj, točiž[755]točiž: tocz. králevstvie nebeského. Jehož mně etc.cizojazyčný text

Procopiicizojazyčný text[756]na marginu zapsáno mladší rukou: S. Prokopa

Iustum deduxit Dominus per vias rectas.cizojazyčný text[757]Sap 10,10 Tato slova píše múdrý Šalomón o svatém Prokopě a řka: „Spravedlivého člověka dovedl buoh po pravých ćestách[758]ćestách: tyeſtach.“ V těch sloviech muožem trojí[759]trojí: troy věc znamenati. Najprvé svatost velikú svatého Prokopa, druhé božie milosrdenstvie, třetie jeho utrpenie.

O prvém máme znamenati, že spravedlnost svatého Prokopa ukázána jest na dvú[760]dvú: dw věcí. Prvé na opuščení[761]opuščení: opuſczenye tohoto světa, druhé na opuščení[762]opuščení: opuſczenye svéj vóle. Prvé měl spravedlnost, že opustil všeckno své zbožie pro buoh, netolik že jest ćizieho[763]ćizieho: tyzyeho nežádal, ale viece, že jest veliké své zbožie pro buoh opustil i své přátely i své veselé. Jakož sě čte o něm, když svatý Prokop bieše kanovníkem na Vyšehradě, uzřev lest tohoto světa, vzda kanovnićstvo[764]kanovnićstvo: kanownytſtwo i jide na púšči, vida, že božie spravedlnosti nemóže[765]nemóže: nemozye ploditi, vnide v les, ješto leží podlé Kuřimě, mezi velikej hory. A tu sobě učiniv komořičku v skále, mnoho let přebýváše[766]přebýváše: przebywaſye, slúže bohu bez přestánie postem, modlitvami a jinými dobrými skutky. Druhú spravedlnost měl, že opustil všecknu svú[767]svú: ſw vóli i své přátely, že moha velikú rozkoš mieti a v zboží pýchu ploditi a mezi kanovníky bohu slúžiti, však to míle všichno pro buoh zhrzel a na púšč

X
738tečieše: teczyeſye
739skákáše: ſkakaſye
740bieše: bieſye
741držieće: drzyetie
742Uzřevše: Vzrzewſye
743užase: vzaſye
744ćiesařem: tyeſarze(m)
745ćesty: tyeſty
746robotováše: robotowaſye
747ćelý: tyely
748kázáše: kazaſſye
749skonáváše: ſkonawaſye
750osvěťováše: oſwyetovaſe
751kázáše: kazaſye
752činieše: czynyeſye
753ležieše: lezyeſye
754svú: ſw
755točiž: tocz.
758ćestách: tyeſtach
759trojí: troy
760dvú: dw
761opuščení: opuſczenye
762opuščení: opuſczenye
763ćizieho: tyzyeho
764kanovnićstvo: kanownytſtwo
765nemóže: nemozye
766přebýváše: przebywaſye
767svú: ſw
756na marginu zapsáno mladší rukou: S. Prokopa
757Sap 10,10
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 7 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).