[126v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcevšie moci a svázaného a umrtveného, toť by jemu děkoval, kto by tvého vraha zabil a tě v svój duom přijal a učinilť by dobré bydlo. Takéž máš děkovati dnešní den synu buožiemu, že tě zbavil tvého vraha, diábla, a máš jej chváliti a slúžiti jemu, žeť jest otevřel králevstvie nebeské a pojal tam našě předky k sobě. Prosme jeho etc.cizojazyčný text
Také svatého ducha máme chváliti pro tři věći[118]věći: wyety. Prvé, že nás osvěcuje[119]osvěcuje: oſſwyeczugye svú[120]svú: ſw milostí. Druhé, že ny obživuje[121]obživuje: obzywgye, neb jakož bez povětřie a bez dýchanie nemóž tělo živo býti, takéž dušě našě umrly jsú bez svatého ducha. Třetie, že našě dušě dovodí do králevstvie nebeského. Protož máš znamenati, ktož by tobě temnost osvietil a naučil tě múdrosći[122]múdrosći: mudroſczy a umrlého tě obživil a tvú[123]tvú: tw duši vedl do nebeského králevstvie, kterak by ty jemu děkoval a slúžil i chválil by jej nade všeckno. Protož máš dnes chváliti svatého ducha a prositi jeho, aby tě svú[124]svú: ſw milostí osvietil, aby uměl buohu slúžiti a obživil tě, umřel lis snad v smrtedlných hřiešiech, a potom dovedl tvú[125]tvú: tw duši do nebeského králevstvie.
O druhém znamenajte, že máme chváliti svatú trojići[126]trojići: trogyty v jednotě, abychme věřili srdcem, že otec, syn a svatý duch jest všě jeden buoh mocný a věčný[127]věčný: wyecznyg a pravý[128]pravý: prawyg, jenž svietí a mraćí[129]mraćí: mraty a činí na světě, což ráćí[130]ráćí: raty i na nebi, nebo třie jsú v jednotě a ta svatá trojice jest pravá jednota a jedno božstvie. Jakož prstové sú třé v jedné ruce, že jeden prst oddělen jest od druhého, jenž jej móž zatáhnúti a skrýti bez druhého, však jest vždy v jedné ruce a jedna ruka, též otec a syn a svatý duch jsú tři osoby, avšak sú v jednom božství[131]božství: bozſtwye jeden pravý buoh. Na to máme příklad na třech věcech.
Prvé na slunci, to má trojí věc v sobě. Prvé okrúhlost a běžnost, že vždy běží na nebi. Druhé popršlek a světlost, jenž posielá na zemi, aby nám svietila. Třetie má horkost, jíž nás shřievá[e]shřievá] shryewa a vláhu dává a obsvěcuje[132]obsvěcuje: obſſwyeczugye vešken národ a zplozuje[133]zplozuje: zplozugye ovoce a obži[b]označení sloupcevuje[134]vuje: obzywgye kořenie. Takéž svatá trojice vždy jest v jednom božství, kteráž osvěcuje vešken svět. Ta světlost nebeská znamenává otce nebeského, jenž jest vypustil popršlek na zemi, točiž[135]točiž: tocz poslal syna svého sem na svět, aby nám cestu ukázal do nebeského králevstvie. Skroze horkost slunečnú znamenává sě svatý duch, jenž shřievá srdce zmrlá od smrtedlných hřiechuo a obživuje[136]obživuje: obzywgye dušě křesťanské a přivodí jě k milosti buožie.
Druhý máme příklad na studnići[137]studnići: studnyty, od niež vychodí potok a učiní z sebe veliký[138]veliký: welykyg rybník anebo jezero. Takéž buoh otec pustil od sebe potok, točiž[139]točiž: tocz syna svého, od něhož jest vyšel rybník, točiž[140]točiž: tocz svatý duch, jenž jest vešken svět zvlažil.
Třetí příklad máme na svieci, kteráž má trojí věc v sobě: vosk, knot a oheň, avšak ta trojie věc slóve jedna sviece. Takéž otec, syn a svatý duch jest všě jeden mocný a pravý buoh. Nebo[f]Nebo] Nobo o svaté trojići[141]trojići: troyty nesmieme vám mnoho praviti ani smieme hluboko zabřiesći[142]zabřiesći: zabrzyeſczy, nebo o nie nemuož ižádný[143]ižádný: yzadnyg vymysliti. Jakož se čte o svatém Augustinu, když dieše[144]dieše: dyeſſye podlé moře, mysle o svaté trojici, i uzře jednoho pěkného pacholíka, an činí dólček na piesku, a to bieše[145]bieše: byeſye syn buoží. Tehda jemu svatý Augustin vece: „Čso to činíš, milé dietě?“ An jemu vece: „Chti toto moře přeliti v tento dolec.“ I on vece: „Nesnadno to učiníš.“ An jemu vece: „Snadnějie to učiním, než ty vymyslíš o[146]na tomto místě nadepsáno d. (= duch), neškrtnuto svaté trojići[147]trojići: troyty, čsos počal.“ Protož věřmě ćele[148]ćele: tyele, že svatá trojiće[149]trojiće: troytye, otec, syn, svatý duch, jest jeden pravý buoh, jenž ny stvořil a vykúpil a obživil. Prosmy jeho, ať ny pojme k sobě po našem skončení[150]skončení: ſkonczenye do věčné radosti.
O třetiem máme znamenati, že vždy máme svatú trojići[151]trojići: trogyty chváliti zamladu, protože ny stvořil v mužství[152]mužství: muzſtwye, protože ny vykúpil na starosti proto, aby našě dušě k sobě pojal. Opět máme chváliti svatú trojići[153]trojići: trogyty na každú hodinu, že nám otec nebeský[154]nebeský: nebeſſkyg dává potřebu v každú hodinu a nás svatý duch obživuje[155]obživuje: obzywgye a osvěcuje[156]osvěcuje: oſſwyeczugye a ostřiehá[157]na tomto místě zapsáno ode v