[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka
<<<10<124r124v125r125v126r126v>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[124v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcesě o to hádati, neb často svaditel[27]hapax legomenon svaté trojice[28]trojice: troycze bývá potupen. Jakož se bylo přihodilo jednomu mistru, jenž vyšed z města, chtieše zvěděti něčso o svatéj trojići[29]trojići: trogyty a vymysliti. Tehda uzře jedno dietě stojíće[30]stojíće: ſtogytye podlé vody, ano dělá dólček svú[31]svú: ſw nohú, i otáza jeho: „Čemu to činíš?“ Vece jemu dieće[32]dieće: diecze: „Chti tuto vodu všechnu v tento dólček vléti.“ Mistr jemu vece: „Nepodobná jest to věc.“ I dieće[33]dieće: dyecze vece: „Spieše já to učiním, než ty to vymyslíš, čsožs zamienil o svaté trojići[34]trojići: trogity. Protož nechaj toho hádanie a věř právě u buoh, že otec, syn a svatý duch jest jeden buoh.“ Protož každý člověk má následovati na svaté trojići[35]trojići: trogyty trojí věc.

Prvé na ocsi[36]ocsi: oczſy má následovati silnosti, kterak silnost sě ocsi[37]ocsi: oczſy přirovnává, aby nebyl člověk jako trest, kteráž sě před malým větrem třase[38]třase: trſaſye. Zajisté člověk nemá sě tak velmě třiesti před malým povětřím, ale má býti jako tvrdý[39]tvrdý: twrdyg slúp, jenž se žádnému větru nehne. A protož ktož opustí boha ocse[40]ocse: oczſe, ten ztratí všechnu sílu. Prosme buoha, abychom byli silni bojovati proti svým nepřátelóm vidomým[a]vidomým] wydomymy i nevidomým[b]nevidomým] newydomymy.

Druhé máme následovati na synu boží múdrosti, a téj máme od neho žádati, že jie sami od sebe nemóžeme mieti. O tom máme příklad o králi Šalomúnu, když jemu buoh vece: „Pros na mně, čsož chtěš.“ Tehdy on nepoprosi krásy ani zbožie ani dlúhého zdravie, jedno prosi sobě múdrosti. Ale zajisté téj múdrosti neměl jeho syn Roboam, jenž svým bláznovstvím deset čéstí svého králevstvie ztratil[41]zapsáno na marginu stejnou rukou, že nechtěl rady starších poslúchati, kteříž jemu radiechu, aby byl milostivý[42]milostivý: myloſtywyg chudým svým zemenóm. Ale poslúcháše[43]poslúcháše: poſluchaſye rady mladších lidí, kteřížto biechu v rozkoši vzchováni a ničs zlého nepokúšeli. Takéž devět čéstí [b]označení sloupceztratil nebeského králevstvie a ztratí, točiž devět kuoruo anjelských, ktož nechtě poslúchati starších rady kazateluo cných. Jeden starý[44]starý: ſtaryg rádce jest Isaiáš, jenž pověděl a řka: „Ostavše svých[45]zapsáno na marginu stejnou rukou všech zlých zlostí skrze svatú zpověd, obraćme[46]obraćme: obraczme sě k hospodinu skrze svaté pokánie, poprosmež hospodina, aby nám ráčil dáti múdrost, abychom uměli buohu slúžiti a všeho sě zlého chovati.“

Třetie máme následovati svatého ducha v dobrotě, abychom byli dobří jiným a ščedří chudým almužnu dávajíće[47]dávajíće: dawagytye, jakož jest svatý duch ščedr v svých svatých sedmi dařiech. A od něho také máme žádati požehnánie, jakož jest byl požehnán Jákob patriarcha, jenž měl dvojé požehnánie, jedno od ocse[48]ocse: oczſe a druhé od anjela. Skroze ně sě znamenává dvojie požehnánie svatých. Prvnie milostivé, druhé slavné. Prvým požehnán bývá člověk zde na temto světě, druhým na onom svěće[49]svěće: ſwyecze. O prvém máme psáno v Rodných knichách, ješto Izák požehnal svému synu Jákobovi a řka: „Daj tobě buoh dosti rosy nebeské a čstnosti zemské.“ Skrze rosu nebeskú znamenává sě bostvie a skrze tučnost zemskú znamenává sě člověčstvie božie, jako by řekl: „Daj tobě buoh z svéj milosti vše dobré a množstvie čstnosti.“

O druhém se tudiež čte, že týž Jákob s anjelem bojováše[50]bojováše: bogowaſſye ćelú[51]ćelú: tyelu noc až do jitra, až jeho musi anjel požehnati. A to požehnánie bylo divné, jehož oko nevidělo aniž ucho slyšalo, však jemu anjel méno proměnil a řka[52]slova a řka zapsána na marginu stejnou rukou: „Viecs nebudeš slúti Jákobem, ale Israhel bude méno tvé.“ Israhel slóve „muž viděv boha“, protože v nebesích nebude viece bojovati proti chřiechuom, ale bude u věčném a u veselém vidění buožiem[c]buožiem] buozye. Za to požehnánie prosil jeden ocse[53]ocse: oczſe svého a řka: „Dals mi zemi suchú, prosi tebe, daj mi mokřejší, mój

X
28trojice: troycze
29trojići: trogyty
30stojíće: ſtogytye
31svú: ſw
32dieće: diecze
33dieće: dyecze
34trojići: trogity
35trojići: trogyty
36ocsi: oczſy
37ocsi: oczſy
38třase: trſaſye
39tvrdý: twrdyg
40ocse: oczſe
avidomým] wydomymy
bnevidomým] newydomymy
42milostivý: myloſtywyg
43poslúcháše: poſluchaſye
44starý: ſtaryg
46obraćme: obraczme
47dávajíće: dawagytye
48ocse: oczſe
49svěće: ſwyecze
50bojováše: bogowaſſye
51ćelú: tyelu
cbuožiem] buozye
53ocse: oczſe
27hapax legomenon
41zapsáno na marginu stejnou rukou
45zapsáno na marginu stejnou rukou
52slova a řka zapsána na marginu stejnou rukou
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 12 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).