[193v]číslo strany rukopisu {též panna Maria}marginální přípisek mladší rukou nějakým podobenstvím[aez]podobenstvím] podobenſtwiem bude[afa]bude] bu[333]opraveno mladší rukou přirovnána[afb]přirovnána] rzyrownana[334]opraveno mladší rukou k ráji. Neb jakož v ráji všeliké[afc]všeliké] wſſe[335]opraveno mladší rukou dřevo pěkné k vidění a vonné k jedení ščiepeno[afd]ščiepeno] cziepeno[336]opraveno mladší rukou bylo, takéž v panně Marii všechny ctnosti v najvyššie pěknosti a vonnosti ščiepeny jsú. A podlé těch věcí muožem rozuměti, že panna Maria byla plna všech ctností najvyššie. A protož podobně o ní řéci muožem ta slova, jakož sem jimi kázeň založil, řkúce takto: „Vie vešken lid křesťanský, jenž skrze vieru a náboženstvie bydlí v ohradě zboru cierkve svaté, žes ty panie všech ctností.“ A pak, že ona jest panie všech ctností, to trojnásobně vieme a shledáváme. Jedno skrze volení viery. Neb poněvadž ta, jenž mezi jinými ženami vuolí jest božie matkú, dobře podobno jest, aby hojnost všech ctností najvýše měla. Jakož o tom mluví[afe]mluví] mluwie svatý Augustin řka takto: „Elegit Dominus Mariam in alto omnium virtutum et graciarum positam.“cizojazyčný text „Vyvolíť pán buoh Mariji najvýše ve všech ctnostech a milostech usazenú“, aby skrze tělesné přebývanie v ní přebýval, jehož by však v ní bydlici nemohl, leč by všechny ctnosti a milosti do sebe najvýše měla. Druhé, že panna Maria nazvána jest paní všech ctností, vieme to skrze vzchválenie mnohých svatých, ješto jejie ctnosti rozličně velebí a vychvalují. A zvláště svatý Bernart, ten o nie takto mluví[aff]mluví] mluwie: „Licet de Virgine Maria omnes loqui gestant.“cizojazyčný text „Ač o panně Mariji všem radostno jest mluviti“, avšak což koli o nie mluveno bude, vše jest toho málo, toliko k duostojenství[afg]duostojenství] duoſtogenſtwie počítajíc, aby ještě většieho duostojna nebyla neboli hodna. A třetí, že panna Maria jest