[136r]číslo strany rukopisupřijímáme, čím častějí tebe jím nazýváme.“ Jest také panna Maria nazvána archú pro duostojnost a pro povýšenie. Neb jakož dřéve v starém zákoně archa jejich mezi jiným vším[sr]vším] wſſiem náčiním a mezi jinými jejich klénoty, což jich mohlo býti v chrámě božiem, byla jest najduostojnější[ss]najduostojnější] nayduoſtoynieyſſie a najpílnější[st]najpílnější] naypielnieyſſie klénot, takéž archa naše, panna Maria, mezi vším[su]vším] wſſiem stvořením, což ho pod nebem i v nebi jest, najduostojnějšie klénot jest a vším[sv]vším] wſſiem stvořením vládne a panuje. Jakož sama o sobě mluví[sw]mluví] mluwie v knihách Ecclesiastici, capitulo XXIIII.cizojazyčný text: „Ego in altissimis habito et tronus meus in colupna nubis.“cizojazyčný text[168]Sir 24,7 „Já v najvyššiem stavení bydlím a stolice má na oblakovém slúpě.“ A svatý Bernart přimlúvá se k tomu řka takto: „Et si multa facta sunt in creaturis, nihil tam magnificum, tam excellens fecerunt opera digitorum Dei.“cizojazyčný text „Ačkoli mnoho divných věcí při stvoření božském jest stvořeno a zjednáno, avšak mezi tím vším stvořením skutkové rukú božských nic tak velebného a tak duostojného nezjednali“, jako tuto milú naši archu, milostivú pannu Marii přešlechtilú. Nazvána jest také panna Maria archú pro čest a častú službu, kterúž jsú dřéve židé staréj arše činili. A zvláště proto, neb David a synové israhelščí trojí službu neboli trojí čest arše svéj ukazovali jsú a činili, kterúžto také čest a službu pán buoh se všie říší nebeskú našie arše, panně Mariji, svéj