[Gesta Romanorum]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III E 48, 148 f. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

smrti, nebo stklo z popela bývá a v popel se navracuje. Takéž právě člověk popel jest a v popel se obrátí. A protož pamět smrti mezi dřevo a kuoru, mezi duši a tělo. Tělo jest přikrytí duše. A tak diábel nikdy nevydá úžitku nebo kuře nečisté paměti.

Plinius některaký mistr praví, že vyšel v měsíc máj, chtě jíti v jeden háj. V kterémžto stálo jest sedm dřev, plných listí, a libého dívaní, a toliko ratolestí sebral jest, že nésti nemohl. Přišli sú tří muží a jeho z háje vyvedli jsú. Ale když sú z háje vycházeli, upadl v jámu a utopil se pro těžkost břemene.

Najmilejší! Tento háj jest tento svět plný, rozličným dřívím přikryt. A protož v tomto háji, totižto v tomto světě, jest sedm dřev, kteráž znamenají sedm smrtedlných hříchóv, s každého člověk činí a zbierá břímě, že [ho]text doplněný editorem[139]doplněno podle rkp. GestaB nésti nemóž ani zdvihnúti, totižto k milosti boží přijíti, dokavadž v hříchu přebývá. Ale aj, přijdú tří muží strážní háje, kteříž sú tří nepřítelé, totižto svět, tělo a diábel, a pomáhají člověku rozličnými hříchy, osidlami, až do východu duše od těla. A tedy utopen bývá v hlubokosti pekelné pro množství hříchóv svých.

Některaký král měl tři syny a kámen jeden drahý. Ti synové mezi sebú jistili sú. Ale jednoho syna miloval nad jiné. A protož učinil tři prsteny rovné a dva kameny stklená, podobné k drahému kameni. A rozličným prstenóm rozličné kamení kázal položiti, aby nebyl oklamán. Kázal zavolati synóv svých před se a každému prsten dal. A synu, kteréhož miloval, dal jemu najlepší {Potom když otec otšel, každý se měl mieti najlepší}marginální přípisek soudobou rukou; * přípisek druhého černého korektora prsten s kamenem drahým. Uslyšev to některý mudřec, řekl: „Ujistiti chceme, který prsten vyhnati móž nemoc, a ten najdražší jest.“ Učinili tak. Dva prsteny nic neučinila, ale třetí nemoci uzdravoval. Protož zjevněji pokládá, kteréhož otec najvíce miloval.

Najmilejší! Tito tří bratří jest trój lid, totižto synové boží skrze stvoření, totižto křesťané, židé a pohané. A protož však zjevno jest, že [Otec Buoh nebeský]text doplněný editorem[143]doplněno podle rkp. GestaB lid křesťanský více miluje. A protož prsten jemu ostavil, kterýž slepé osvěcuje, mrtvé vzkřešuje, neduživé uzdravuje. Ale v nevěřících nebývá znamení ani moci. A protož David dí: „Znamení našich neviděli sme.“

Praví Valerius v knihách pátých, že některaký volajíc nebo biřic

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 5 měsíci a 10 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).