vladyku jednu popadl v cizoložství, úhlavním súdem odsúdil ji a do žaláře dal; tu jest hladem mořena. Kteréžto ženy žalářnie ne ihned zahubil, ale milosrdenstvím jsa hnut, dojití a vchodu dceři její, ženy snúbené, požičil, a tak aby nic pokrmu mateři nenesla ani dala, aby tak hladem umřela. Po mnohých dnech biřic divil se, odkud by žena v žaláři živa byla. Srozuměl jest, že dcera máteř svých prsí mlékem zdržela jest. Kteréž potřebě svrchního víra neuslyšaná v hněvě súdce k milosrdenství nakloněn sa, a té ženy milost obdržal.
Najmilejší, tento volající jest otec nebeský, kterýž potupil lidské pokolení pro hřích a žaláři pekelnému otsúdil, aby tu zahynulo a těžkým mukám tresktáno bylo. Ale žalářný, totižto Pán náš Ježíš Kristus, hnut sa milostí, přepustil dceru, totižto milosrdenství své, k lidskému pokolení dojíti a jemu mléko svého umučení dal, aby věčně neumřelo. A tak Otce narozením svým hněv jeho ukrotil a jemu hříchy otpustil.
Fridrich císař Druhý jednu bránu mramorovú ustavil, na kterúž studnici vody tekúcí vedl. Na kterej bráně císař vyryt byl v moci svéj se dvěma vlastníma súdcoma. A prostřed okrlška hlavy pravé rukú súdce tu byl verš napsán: „Vchoďte bezpečně, kteříž chtí živi býti právě.“ Vprostředce okršlka hlavy levé ruky súdce tu byl verš napsán: „Závistivý otjatu býti boj se neb žalářem držen býti.“ Vprostřed prostředku hlavy císařovy verš byl napsán: „Kterak hubené činím, kteréž proměniti umím.“ Vprostřed okršlka nad branú napsán verš byl: „Císařovým přikázaním potvr…[145]torzovité slovo stráže království.“
Najmilejší! Tento césař jest Pán náš Ježíš Kristus. Ale brána mramorová jest svatá cierkev, skrze kterúžto bránu my máme vjíti do nebeského království. A ten slúp nad mostem vody tekúcí, kterýžto jest vždycky v hnutí, jakožto voda tekúcí. Nad kterúžto branú vyryt jest obraz Pána našeho Jezukrista se dvěma vlastníma, totižto se Pannú Marijí a s svatým Janem; skrze kteréžto máme znamenati jeho milosrdenství a spravedlnost. Tedy napsán jest verš: „Vchoďte bezpečně, křesťané, pohané, židé, kteříž prosie“, totiž kteříž žádají živi býti čistě, totiž čísti od hříchu jakožto nevinní. Druhý