Krista znamenává, kterýž netoliko jednú, ale častokrát za pokolení lidské trpěl jest, a podobenství jeho proměnilo se jest. V narození svém narodil se jest v studenosti, obřezán osmý den, plakal na kříži. In Boeciacizojazyčný text jsta dvě studnici: jedna činí člověka vtipného a dobré paměti, druhá činí člověka nepamětlivého. První studnice znamenává Krista, kterýž dává člověku ctnosti, druhá jest diábel, kterýž člověka činí nepamětlivého všech dobrých skutkóv, kteréž jest od Boha vzel. V Kampaní jsta dvě studnici, jedna mužské nezdraví otjímá, druhá jalovost ženskú otjímá. První znamenává Krista, kterýž nezdraví hříchóv otjímá, druhá jest nábožná modlitba.
Praví mudřec v knihách o zvěři: Budeš li chtieti učiniti, že havran, když se bude hniezditi na dřevě, aby nikdy z vajec nemohl ptáčat vyvésti a vyseděti, polož popel skleničný mezi dřevem a kuorú. A dokavadž tu popel bude, nikdy dětí nebude moci vyvésti a vyseděti.
Najmilejší! Havran tento znamenává diábla, hnízdo jest přebývaní v srdci skrze pomyšlení hříchu. Skrze stklenici, kteráž v rozličných barvách bývá, tělo člověčí znamená se. Skrze popel stklenný pamět smrti, nebo stklo z popela bývá a v popel se navracuje. Takéž právě člověk popel jest a v popel se obrátí. A protož pamět smrti mezi dřevo a kuoru, mezi duši a tělo. Tělo jest přikrytí duše. A tak diábel nikdy nevydá úžitku nebo kuře nečisté paměti.
Plinius některaký mistr praví, že vyšel v měsíc máj, chtě jíti v jeden háj. V kterémžto stálo jest sedm dřev, plných listí, a libého dívaní, a toliko ratolestí sebral jest, že nésti nemohl. Přišli sú tří muží a jeho z háje vyvedli jsú. Ale když sú z háje vycházeli, upadl v jámu a utopil se pro těžkost břemene.
Najmilejší! Tento háj jest tento svět plný, rozličným dřívím přikryt. A protož v tomto háji, totižto v tomto světě, jest sedm dřev, kteráž znamenají sedm smrtedlných hříchóv, s každého člověk činí a zbierá břímě, že [ho]text doplněný editorem[139]doplněno podle rkp. GestaB nésti nemóž ani zdvihnúti, totižto k milosti boží přijíti, dokavadž v hříchu přebývá. Ale aj, přijdú tří muží strážní háje, kteříž sú tří nepřítelé, totižto svět, tělo a diábel, a pomáhají člověku rozličnými hříchy, osidlami, až do východu duše od těla. A tedy utopen bývá v hlubokosti pekelné pro množství hříchóv svých.