[Gesta Romanorum]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III E 48, 148 f. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

vděčnost jest tobě býti, kdyžť tě z bídy smrti zprostil, a ty si jeho bil jednak až do smrti, hubenče. A zvíře nerozumné, totižto had, jemu odplatu dal, a ty sa rozumný, jemu proti dobrému zlé si zaplatil a navrátil. A protož všecko tvé dobré, i nábytky i úřad tvój, dám Gidovi a jeho maršálkem místo tebe učiním a tě dnes na šibenici oběsiti káži.“ A tak se stalo, že všickni lidé císařství toho, urození i neurození, uslyševše ten súd, velmi se jim líbilo. Gido velmi múdře císařství zpravoval a ote všech milován byl a život svój u pokoji dokonal.

Najmilejší! Tento císař jest Buoh, kterýž všeckno vidí. Ale chudý tento nevděčný jest člověk, z země stvořený, nic od sebe nemá, jakož dí Job: „Náh vyšel sem.“ Ale Buoh toho chudého zvolil, a jeho pána ráje i světa učinil, aby všecko jeho poslúchalo. Jakož David dí: „Všecko podložil si pod nohy jeho.“ Les znamená tento svět, kterýž jest pln jam, totižto běd. Ale člověk povyšoval se, a protož v duol upadl, když proti přikázaní božímu jablka okusil, a dobře móž řečen býti nevděčný. Had také v jámu upadl a znamená múdrého zpovědlníka pro dvoji věc. Nebo had nese na jazyku drahú mast proti jedu. Také zpovědlník nese v ustech slovo boží, hříšného člověka nauče a k dobrému stavu dovodě. V ocase nese had jed pokání. Takéž zpovědlník jed – pokání konečné má dáti hříšnému. Nebo pokání některým lidem zdá se jed, kteréž tělu utrpení činí, ale duši jasnu učiní. Ale Gido, totižto Kristus, vytrhl maršálka z jámy, když srdce jeho umučení pamatuje. Ale hubený člověk nevděčen jest Pánu našemu Jezukristovi, a to když zákon boží zrušuje. Gido byl bit; takéž Kristus bit bývá, když člověk smrtedlně zhřeší, nebo tedy opět Krista křižuje. Had dal kámen trojí barvú okrášlený, totižto dobrý kazatel nebo zpovědlník skrze dobré naučení svatého Písma dává kámen, totižto Krista člověka. Nebo jakožto kámen troji barvu jmějíše, takéž Kristus najprvé byl bílý a pěkný, jakož David dí: „Překrásné tváři nad syny člověčí.“ Opět černý skrze umučení, jakožto se píše: „Viděli sme jeho nemajíce tvárnosti.“ Opět Kristus byl červený, a to pro krve prolití. A protož ktožkolivěk kámen tento v sirdci čistém nositi bude, bude vzácen před Bohem i před anjely, a slávú

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).