[Gesta Romanorum]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III E 48, 148 f. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

městské, aby viděl jdúcé a jedúcé, aby zisk úřadu svého mohl mieti. Tedy uda se, že jeden hrbovatý dobře okuklený v bránu všel. Vrátný přišel, a když ot něho žádal záplaty páně toho města přikázaním, ale hrbovatý dáti jemu nechtěl. Vrátný rukú jeho udeřil a kuklu jemu strhnúti chtěl. Nalezl jeho jednookého. Ihned vrátný dvú haléří požádal ot něho. A on dáti nechtěl, ale utéci chtěl. Tedy vrátný jemu kuklu strhl a on prašivý ostal. Vrátný ot něho tří haléřuov požádal. Prašivý počal se jemu protiviti a s nahú hlavú stál a také uší neměl. Vrátný čtyř haléřóv požádal. Když se bránil, kuklu a plášť jemu vzel a ten jedné ruky neměl. Pět haléřóv chtěl ot něho mieti. A tak se stalo, kterýž jednoho haléře nechtěl dáti, pět bezděky musil dáti.

Najmilejší! Pán tento jest Pán náš Ježíš Kristus. Vrátný jest múdrý zpovědlník, jež má státi, totižto kázati u vratech města lidí, v kterémž jest pět oken, skrze kterážto smrt vchodí. Ale skrze tohoto hrbovatého, prašivého etc.cizojazyčný text máme rozuměti člověka plna hříchóv, kterýž v sedm smrtedlných hříchóv jest obalen, jenž za každý dlužen jest, aby chtěl nebo nechtěl, dáti haléře, totižto učiniti pokání, ač žádá obdržeti radost věčnú, do kteréž nás doveď Otec, Syn i Duch svatý. Amen.

Čte se v Školním položení, že v Jeruzalemě byl jest některaký slúp měděný, na jehožto vysokosti bíše obraz Spasitele, maje podolky obyčejuov židovských. A ot nohy slúpa některaký kořen rostíše, že vysok se zdvihl tak velmi, že obrazu se dotýkáše. A každý nemoci byl jest lék.

Najmilejší! Skrze ten slúp máme znamenati každého věrného člověka podlé tohoto: „Dal sem tě v slúp.“ Obraz tohotu slúpu na vysokosti, maje podolky, jest Syn boží vtělený. Podolek jest dolní strana rúcha. Skrze kteréžto znamenává se člověčenství na Kristu, kteréž jest nižší božství. Nebo podlé člověčenství ukřižován byl na svatém kříži. Tento obraz postaven byl vrch strany slúpu. A protož Kristovo umučení vždy na paměti máme mieti. Ale noha toho slúpu jest milost lidská. Skrze kořen, kterýž jest ukrutný, má [se]text doplněný editorem[127]doplněno podle rkp. GestaB znamenati zkrúšení člověčí nebo bolest. Tehdy kořen z nohy slúpu vyšel, když z horlivé lásky, kterúž má člověk mieti k Bohu, vstane bolest srdec hříšných, a tak se rozmnoží a zroste, že kterak dlúho dotkne se jeho milosrdenství, nakloně se. A tak proti všem bolestem hříchu dál dí svatý Řehoř: „Čtyři věci sú, kteréžto člověku zkrúšení činí:

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).