Kapitola ‹začátek komentované pasáže1.›konec komentované pasáže Co jest kométa podlé filozofuov?
Kométa, jakž tomu chce Aristoteles, nic jiného není nežli sebrání parností zemských a požárův suchých, tučných a klejovatých, kteréžto mocí slunečnou a jiných hvězd vzhůru do najvyšší krajiny, kteráž velmi horká jest, vznešeny, tam se zapalují a tak dlouho hoří, dokád ty parnosti vytrvati mohou, kteréžto když zcela shoří, hned také víc kométa vidína nebývá, jakož pak na voko sami to vidáme, když najprv kométa osvěcovati a zapalovati se počíná, že bude velmi malá, potom čím dále vždy větčí a potom zas vždy jí ubývá, až pak i zmizí, což i při této kométě jedenkaždý to spatřiti mohl.
Kapitola ‹začátek komentované pasáže2.›konec komentované pasáže Co jest kométa podlé teologuov a vykladačuov Písma svatého?
‹začátek komentované pasážeCo by›konec komentované pasáže kométa byla a z ‹začátek komentované pasážečeho by›konec komentované pasáže se rodila, pokadž lidský rozum k tomu postačiti mohl, jest již povědíno a tak za to držíno již téměř od dvou tisíce let. Ale křesťanským během a podlé teologuov a vykladačuov Písma svatého muožem a máme držeti a smysliti, že kométa jest dílo a skutek nový samého Pána Boha někdy bez všelijakého prostředku a materí přirozené (a to velmi řídko), někdy prostředkem přirozeným (a to na větším díle) učiněný a nám vystavený proto, aby nám věci budoucí a hněv veliký Boží předpovídal a oznamoval, kteréžto dílo a skutek vykonaje vůli a rozkaz svého stvořitele od očí naších zas se odnímá. Rovně jako otec aneb matka vezmouce metlu, ji dítkám neposlušným