historici, co filosofové a lékaři svým vtipem jsou nedosáhli a k čemu nepřišli?
A ať o umění hvězdářském toliko povím: Kam jest se vtip lidský nevznesl, aby netoliko což v dolejším tomto světě jest spatřoval a vyhledával, ale také i co na obloze nebeské? A což najdivnějšího při člověku jest, aby netoliko nynější věci, ale také i budoucí po několika, třebas tisíci letech předzvězoval? Ješto tim samým, jakž Cicero praví, najblíže ku Pánu Bohu se přirovnati můžeme, nebo buducích věcí předzvědění vlastně samému Pánu Bohu náleží. Avšak i člověku na díle toho velikého daru uděliti ráčil, že skrz umění hvězdářské běh planét a hvězd, též zatmění Slunce a Měsíce a jiné mnohé věci, třebas po tisíci letech dokonále a gruntovně netoliko kterého roku a dne, ale i kterou hodinu a chvíli státi by se měly, vyzvěděti a vyhledati může, jakož pak to již všem známé jest, že vždycky tu hodinu a chvíli, kterouž kladou býti zatmění, tak a nejinák se stává. Snaší se u mne, že nad ten dar mimo to, což Pán Buoh věrným svým připravil, větší býti nemůž.
Ty pak všecky věci, ačkoli veliké jistě a znamenité jsou a jich velice jakožto velikých darův Božích od Pána Boha vděční býti máme a jemu velice děkovati, že v této porušitedlnosti takovými dary nás, ač nehodné, opouštěti neráčí, však přirovnajíce všecka naše umění, jakkoli vysoká, k onomu, jimž obdařeni budeme v onom budoucím životě, velmi chaterná a lehká jsou, nebo my tam teprv netoliko věci všecky stvořené v své bytnosti a podstatě, ale i příčiny pravé a radu Boha Otce v stvoření těch věcí poznáme a patřiti budeme tváři v tvář podlé řeči svatého Pavla.
Zde těch všech věcí velmi malý začátek a jako stín nějaký jest, o čemž i Aristoteles přirovnávaje nedostatek vtipu našeho k věcem přirozeným velmi pěkně napsal takto: „Sicut se habet oculus nycticoracis ad lumen Solis, sic se habet intellectus humanus ad ea, que manifestissima sunt in natura.cizojazyčný text“ To jest: „Jako zrak netopýře mdlí a krhá k blesku slunečnému, tak nápodobně rozum náš mdlý jest v vyhledávaní věcí přirozených a jim vyrozumění.“ Avšak my k onomu dokonalému umění přijíti nebudeme moci bez těchto začátkuov,