Chelčický, Petr: O trojím lidu řeč

Archiv Pražského hradu (Praha, Česko), sign. D 82, 74r–103r. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[91r]číslo strany rukopisusú a k Bohu velmi protivné. Jedinéť jest to příčinu v Písmě vzíti na pomoc svým úmysluom, ješto se zdá, by to Písmo ten úmysl mělo v sobě, což člověku v mysli jest. Ale čtení praví[bl]praví] prawie, že nechodil Pán Ježíš do domu toho centuriona, ale když jest ještě podál byl, poslal proti Pánu[22]„něčeho se dotkne neb pojmenuje“ škrtnuto písařem Ježíšovi přátely své, skrze ně řka: Nejsem hoden, aby pod mú střechu všel. Ale tu jsa jedno rci slovem, a budeť zdráv sluha muoj. A tak nenie jistoty, by s ním Pán Ježíš ustně mluvil, kterak tehdy povolal ho k tomu, aby skrze moc zpravoval církev jeho? Pakli jediné z toho duovod jest, že jest chválil člověka z toho stavu rytířského, to snadně muožem poznati, že ne proto, že jest toho stavu, chválil jeho, ale pro víru. A poněvadž pro samu víru, tehdy tím nemuož knížat založiti pod víru Kristovu, ale muož knížatóm na příklad praviti jeho velikú víru, aby oni takéž věřili jako on. Muož Kornelius, tohož stavu člověk, více chválen býti, ješto jest zjevně[bm]zjevně] zewnie Ducha svatého přijal, uvěřiv kázaní svatého Petra. Jináť jest věc chválenu býti pro vieru, a jiná býti povolánu v úřad[bn]úřad] rzad [91v]číslo strany rukopisus naučením, kteréž sluší k tomu úřadu. A ještě více když moc světská u víře Kristově místo rovné má s věrným centurionem anebo rovnú s ním chválu u víře muož míti.

A že tomu založení posluhuje aneb jeho potvrzuje řeč svatého Pavla, kteruož mluví o duchovním tělu Kristovu a o údech toho těla, k tomuť dím, jest li spravedlivé založenie o moci světské pod věrú Kristovú na centuriovi neb na kterém písmě Nového zákona, že ta moc jest třetí stránka toho těla Kristova, tehdy řeč svatého Pavla o tom těle mluvená právě toho založení potvrdí a podlé těch řečí prvé mluvených právě to ukáže.

A že, chtě najprvé mluviti o tom těle, apoštol nazývá ty věci duchovní a chtě, aby o nich věděli lidé věrní, a to duchovenství vyčítá těmito řečmi řka: Rozdílové sú milosti, ale týž duch, rozdílové sú sluožebnosti, ale týž pán, rozdílové sú skutkuov, ale týž Buoh, jenž dělá ve všech všecko, ale každému dáno bývá zjevení ducha k užitku. Některému zajisté skrze ducha dána bývá řeč múdrosti, některému řeč uměnie podlé téhož ducha, některému víra v témž duchu, některému milost uzdravování

X
blpraví] prawie
bmzjevně] zewnie
bnúřad] rzad
22„něčeho se dotkne neb pojmenuje“ škrtnuto písařem
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).