[90r]číslo strany rukopisujest takému lidu zpohanilému knížata ustavil Buoh s mečem, když jinak spravedlnosti nemají a jedni druhým překážejí a kazí je, aby aspoň pro hruozu moci, ješto nad nimi strašidlo s mečem stojí, báli se jeho a nesměli druhým škoditi. Pakli se co zlého stane, ale aby skrze moc konec a místo vzalo, aby se dále zlé nešířilo. Ale Kristus lid svuoj ustavil jest bez žaloby, v pokoji a dokonalé spravedlnosti netoliko jiným zle nečiniti, ale pokojně strpěti, když jiní zle činí, netoliko nekrásti cizého, ale své míle potřebným dávati. Protož kromě té moci mohú dostatečně jiným s uožitkem a sobě s odplatú činiti.
Ještě více, jakož díš: Moc světská má místo v křesťanstvu s úřadem svým, Kristem i jeho apoštoly počtený i oddělený, kterýmž muož místo položeno býti s učedníkem císařem římským, jenž sto rytířuov měl pod sebú a pro jeho víru Kristus sluhu jeho uzdravil. To jest dobré, když ta moc jest založena s Kristem i jeho apoštoly svými úřady. Tehdy jest bezpečen ten, ktož o ni stojí aneb ji zpravovati má, zákon Kristuov i apoštolský před sebú má. A jestliže moc světská základ v centuriovi má, tehdy Kristus ustavil jeho [90v]číslo strany rukopisua přikázaní jemu hodná vydal, kteráž slušejí na jeho úřad, a to naleznúce v zákoně Kristově, řéci: Takto jest řekl Kristus, vuodce křesťanský, takto máte trpěti nebo bíti. A tak bude pokoj v kněžích, v těch mocech, když zákonem počtené skutky v svých úřadech činiti budú. Ale tohoť nepojičím pravým založením[bi]založením] zalezenim zákona Kristova vydojiti násilím z Písma zde i onde, ješto Písmo něčeho se dotkne neb pojmenuje, to v založení klásti. Nevěrné jest to založení a zlodějské, ješto pod krású řeči v noci vlúdí se do domu a pobéře, což jest v něm. Jako teď moc světskú v tom úředníku césaře římského založují pod věrú Kristovú, protože jeho Kristus chválil z veliké víry. A ne proto ho chválil, že jest moci světské v bojích požíval skrze víru, ale že jest věřil tomu, že, nejsa u něho v domu, Kristus muož uzdraviti sluhu jeho. Ale více nepraví čtení, by s ním o moc mluvil, ne vo úřad moci.
Takových věcí muož mnoho v Písmě býti a každý jimi dovodí[bj]dovodí] dowodie, což chce. Ale což se právě skrze Písmo zakládá, tak se pozná po tom, což se na to založení staví[bk]staví] stawie. Mnoho vysokých a duchovních řečí skrze to dojení písem a z toho potupné věci vyrosly