[84r]číslo strany rukopisuAby moc, jsúci pod věrú, mnohú krev v bojích prolévala[am]prolévala] prolewa a mnohé pomsty z naučení kněžského podlé zákona židovského aby činila a podlé práv pohanských. Mnohé smrti aby činila, věsila, topila, pálila, stínala, na kolo zbila, u vězení mrtvila, hrdlovala, oblúpila a jinak rozličně zamucovala i mnohá násilé a porobení obcem činila. A poněvadž[an]poněvadž] powadz jest ta moc pod víru puštěna, tehdy ty věci od moci dělané jsú věci víry Kristovy. A tak Kristus, proliv svú krev za hříšné lidi, obohacen jest skrze Silvestra kněze mocí světskú u víře své, aby ta moc ve jméno Kristovo mnohú krev z lidí vytočila u bojích i v jiných smrtech a to všecko, což ta moc v skutcích dělá těch, aby to bylo bohatství víry Kristovy. Ale poněvadž věříme, že Kristus skrze nemoci a ponížení kříže svého dobyl jest nás z moci ďáblovy, nemuožem tomu povoliti, aby naše dokonání u víře jednal skrze moc světskú, jako by nám moc lépe prospěla než víra. Aniž také muožem tomu věřiti, by to vše, což ta moc činí v těch skutcích prvé pověděných, byla věc neb plnost víry Kristovy, [84v]číslo strany rukopisuleč sú všecky počteny skrze zákon Kristuov. Neb jediné jeho zákon jest život lidem, a odměří li všecka diela moci zákon jeho, tehdy moc jest nám život.
Ale snad mě[ao]mě] mnie nestrpíš v této řeči a díš proti mně: Však svatý Pavel, apoštol Kristův, lépe jest byl svědom víry jeho než ty a on přikazuje křesťanóm, aby mocem vyšším[ap]vyšším] wyſſim poddáni byli, aby pravdu o mocech, že jinak nemohú býti, jediné od Boha, a které věci od Boha sú, ty zřízené jsú. A kto se moci protiví, božímu zřízení se [protiví]text doplněný editorem[13]poškozený text, doplněno podle Holinky. A když moc zřízením božím uvedena jest aneb k činění zřízení jeho, kterak v ní život nenie? A v té řeči apoštol řídí moc u víře Kristově s mečem a přikazuje věrným lidem poddáno býti moci s platy a báti se meče jich. K tomuť dím, že pravá jest řeč apoštolova, alevšak potřebná srozuměti, kterak a komu ji píše. A že v epištole píše mnohá naučenie věrným lidem do Říma, jenž jsú mnozí z lidu římského, židé i pohané, uvěřili Bohu skrze kázaní apoštoluov, protož z té epištoly nemáme toho, by psal moci, zpravuje jie v tom, aby víry boží bránila, ani toho máme v epištole, byť lid věrný učil tomu, aby sobě moc ustavili pod zprávou zákona Kristova. Ale apoštol v tom