Chelčický, Petr: O trojím lidu řeč

Archiv Pražského hradu (Praha, Česko), sign. D 82, 74r–103r. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[80r]číslo strany rukopisuProtož takový v srdci nenie nic spravedlivý, jediné že na konec musí bezděky skrze moc přiveden býti o svrchní křivdu, která jest byla mezi ním a bližním jeho. A pro takové nespravedlivé moc světská ustavena jest, ješto nenie v nich známosti boží ani bázen[n]bázen] bázien[4]následuje „jeho“, překrtnuté písařem jeho, ješto jeho nespravedlivé a nerovné vuoli jediné hrozná moc s mečem muož zákon býti.

A toto dvoje rozdělení, řádu světského skrze moc a Kristova skrze milost, daleké rozdělení. A má srozumíno býti, že spolu nemuož státi ten dvuoj[o]dvuoj] duoj řád, jsa podnesen pod jméno jedné víry Kristovy. Nemuož býti spolu řád Kristuov a řád světský aniž muož býti řád Kristuov řád světský. Jiná jest věc, která se činí skrze moc pod bezděčí, a jiná, která se skrze milost činí z dobré vuole, ješto stojí na slovích pravdy. A z toho zjevno móž býti, že jakož jest daleko moc světská od pravdy Kristovy, napsané v zákoně jeho, tak daleko jest víra Kristova od potřeby moci světské. Moc se věrú nezpravuoje a víra moci nepotřebuje, [80v]číslo strany rukopisutak jako by víra svú plnost neb zachování své skrze moc měla. Ale jakož jest plnost moci rozmnožené zboží a velicí zástupové oděncóv, hradové a města tvrdá, takéž jest plnost a prospěch víry múdrost božie a síla Ducha svatého. Protož bez moci, ješto bázeň uvodí a k tomu, což velí, hrózú pod bezděčí pudí, víra dobře stojí, duchovní moc mající, neb dí apoštol: Nevzeli ste ducha opět v bázni, ale vzeli ste ducha zvolení synuov božích, v němžto voláme: Otče, otče. Protož ktož pod tu zprávu slušejí, ty já mám, že sú tělo Kristovo duchovní.

Ale snad díš: Dobře by bylo, by pak všickni byli, ale když tací nejsú, potřebí jest moci, aby zlé připudili skrze moc k spravedlnosti[p]spravedlnosti] sprawedlnostie. Ovšem jest potřebí v té straně, což slušie k spravedlnosti knížat. Ale to dím: Co i tomu knězi do moci světské, kteréhož jest Kristus poslal se čtením kázati, aby pod jeho správu uvedl lidi, a kteříž povolé čtení, ty přijéti jako věrné Kristovy, a ktož nepovolí čtení,[5]„ty přijéti“ škrtnuto písařem toho nezpravovati skrze moc světskú u víře Kristově? Neb ktož skrze naučení čtenie

X
nbázen] bázien
odvuoj] duoj
pspravedlnosti] sprawedlnostie
4následuje „jeho“, překrtnuté písařem
5„ty přijéti“ škrtnuto písařem
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).