[Solfernus]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. IV E 29, 67r–154r. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

na[151v]číslo strany rukopisušeho i na všicku obec, neb věci pilné a vážné jsú přieliš.“ A obrátiv sě k Adamovi, i vece doktor pekelný: „Prav, člověče, a dokonaj řeč, kterú s’ počal, a nebuďte omylné a daremnie řeči tvé, poněvadž netoliko tobě, ale i jiným všem písem věcí budúcích skrytost zjevena býti dána jest.“

Tehdy pozdvihl jest Adam hlasu svého a řekl jest: „Dále zajisté má věřeno býti neomylně o starých svatých, kteříž drželi sú vieru boží, od miest nemilostivých a od muk převelmi dalekých zdáleni nebudú, ale u peklech býti mají až dotavad, dokudž krev jich spasitele sstupující do těch miest nevytrhla by a nevyňala. Zajisté pak potom dobří věrní, po vylití té mzdy, již vykúpeni jsúce, ihned ovšem pekla neznají, a potom vezmúc svatá těla, přijmú odplatu, kterúž zaslúžili sú. Máť řeč nenie, ale z knih života, jížto vy právi sě činíte. Dále když řečeno jest: A souzeni jsú všichni podlé skutkuov svých. Krátce předloženo jest, jakž biechu souzeni, smrt a peklo. Die: Vpuštěni jsú v jezero ohně. A tiem jménem tu znamenává sě ďábel, nebo jest rozmnožitel smrti a pekelných muk i všeho spolu ďábelského tovařistva. Toť jest zajisté, jenž nahoře jasnějie položeno jest. A ďábel, kterýž svodieše je, puštěn jest v jezero ohně a síry, jenž zajisté tajnějie přičinil jest, řka o tom též i šelma i falešní proroci. Ale tuto zjevně klade sě v těchto knihách, když die: A kteří nejsú nalezeni v knihách života napsáni, puštěni jsú do jezera ohně hořícieho. Tyto knihy života nejsú proto, aby Boha pamatovali, aby nebyl na paměti zklamán, ale předvěděnie znamenává těch, kterýmž život věčný bude dán, aniž zajisté také Buoh nezná jich. A v těchto knihách že by četl proto, aby je poznal. Ale spieše a podobnějie to jeho předvěděnie, kteréž nemóž zklamáno býti, slóveť knihy života, v kterýchžto jsú všichni popsáni, totiž napřed předvěděni. A když tak dokoná se soud, kterýž předpověděn jest, jenž se zlých dotýče, má také býti pověděno o dobrých. Již zajisté vyloženo jest, jenž od Pána krátce pověděno jest takto: Puojdúť tito do žaláře muk věčných. Potom dále stojí psáno: Ale spravedliví do života věčného, neb prvnie nebe i země přestaly sú a moře již nenie. Tiemtoť to řádem bude, jenž nahoře pověděli sme, že bude viděn sedíci na tróně, před jehožto obličejem běží nebe i země. A když ti zajisté odsúzeni budú, kteříž psáni nejsú v knihách života, tehdy budú puštěni do věčného ohně. Kterýžto oheň, kteraký jest a kde v kterých krajinách světa byl by? Domnievám sě, že toho člověk nevie ižádný, jediné snad leč by komu duch

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 21 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).