nebes zvláštní pomoc měl. V prvním boji dána mu moc duchem svatým v jasném promluvení. V druhém boji dána jemu pomoc v anjelské tváři proti křivým svědkóm, aby se vstrašili. V třetím boji měl pomoc od Jezukrista, jehožto v tu hodinu, když ho kamenováchu, stojiece v nebesiech uzřel. Najprvé proti němu Židé bojovali, chtiec jeho hádaním přemoci, i nemohli sú ižádným činem proti jeho múdrosti svítěziti a proti duchu, jenž z jeho úst mluvieše. Tu Židé nic nezískavše, druhý boj proti němu učinichu, křivé svědky proti němu vyvedli, by proti bohu křivú řeč mluvil a Mojžiešovi se protivil a Starého zákona práva tupil. A když to naň svědčichu všickni, kteřížto na tom súdě súdiechu, na svatého Ščepána pohleděvše, uzřechu tvář jeho jako tvář anjelskú, a tu se svatý Štěpán s boží pomocí ve všem omluvil. To Židé uzřevše, že nad ním svítěziti nemohú, třetí boj proti němu počeli, aby ho, asa s mučením trýzniece, přemohli. To znamenav svatý Štěpán, jich podlé svatého čtenie přikázanie potresktal a řka: Tvrdohlaví lidé nečistého srdce a uší nepravého poslúchanie, vy ste se vždy duchu protivili. Jakožto i otcové vaši, takež i vy. To oni uslyševše, netolik se nepolepšivše, ale v svých srdcích se viece rozdráždivši, zuby naň škřípiechu a inhed jeho před město vyvedše, s sebe své pláště i rúcho snímavše před tiem jinochem, jenž tehdy Šavel slovieše a potom nazván Pavel, svého rúcha v stráž položivše, počechu svatého Štěpána všickni kamenovati. Ten tehdy nenávistný úmysl proti křesťanóm svatý Pavel mějieše, že netoliko svatého Ščepána svýma rukama kamenovati chtěl,