mučedlník, byl jeden z volených sedmi jáhnóv […]text doplněný editorem[17]…] KNM III D 44 má a první z těch sedmi sluha svatých apoštoluov. O tom se takto píše, že když světí apoštolé z židóv a z pohanóv [rozličné lidi]text doplněný editorem[18]rozličné lidi] doplněno podle KNM III D 44 na vieru obracováchu, tehda svatým vdovám biechu poručili, aby o pokrmu péči měly, když by světí apoštolé, kážíc, učiec, se ztrudili, aby potom jim ty svaté vdovy pokrmem poslúžily. Protož pojide promlúvanie od novoobrácených, proč ty svaté vdovy kázanie a jiné dobré skutky obmeškávají. To svatí apoštolé znamenavše, chtiec jich reptánie staviti, pozvavše k sobě všecko množstvie křesťanóv, k nim řekli: Nevidí se nám, by to dobré bylo slovo božie obmeškávati a apoštolóm slúžiti. Proněžto mezi sebú vybeřtež sedm dobrých mužóv dobrého svědečstvie, plných ducha svatého a múdrosti, ať ti o nás péči mají a nám pokrmem posluhují, a my zatiem, bohu se modléc, slovo božie kážíc, truditi se budem. Ta se řeč všem slíbila, proněžto inhed zvolichu sedm jich mužóv múdrých a bohobojných, jimžto všecky věci poručichu. Mezi nimižto za starostu jako najduostojnější svatý Štěpán nade všemi bieše. A tak je zvolivše, před svaté apoštoly přivedli. A tu na ně apoštoli svoji ruce vložili.
Potom, jakož se píše v kněhách o Skutciech apoštolských, že svatý Štěpán plný milosti i síly božie činieše mnoho divóv znamenitých i zázrakóv mezi lidmi. Tomu Židé závidiec, chtiec jeho přemoci i přehádati, trojím činem boj proti němu činili. Najprvé hádaním, druhé falešným svědečstvím a třetie mučením. Ale svatý Štěpán všecky je přemohl i přehádal, křivé svědky v křivotě ukázal a nad těmi, ješto [jej]text doplněný editorem mučili, mocně svítězil a ve všech třech těch bojích s