Hus, Jan: O šesti bludiech

Stadtbibliothek Bautzen (Budyšín, Česko), sign. 2º 51, 138r–147r. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[140v]číslo strany rukopisuněco zachvacují pýchy zákonníkóv, kteří neb mnějí potupiti nevinné, neb rozvázati sě domnievají vinné, ano před Bohem ne súd kněžský, ale hřiešných život sě hledá[50]k tomuto místu se vztahuje přípisek na okraji: „to jest Buoh hledí ne k súdu kněžskému, ale k životu hřiešníkóv, že želejí li, tehdy odpustí, neželejí li, neodpustí“. Čteme v Levitiku o malomocných. Tu, kdež přikázáno bylo ukázati sě kněží, že měli li by malomocenstvie, aby tehdy od kněží nečisti byli[51]na okraji přípisek „to jest ukázáni“ ne by kněžie malomocné činili a nečisté, ale aby měli známost[52]na okraji přípisek „uměnie ku poznání“ malomocného[53]na řádkem připsáno „člověka“ a mohli rozeznati, který čistý a který nečistý jest. Protož jako tam[54]na okraji připsáno „v Zákoně starém“ kněz malomocného činí[55]nad řádkem připsáno „ukazuje“ nečistého, takež i tuto[56]na okraji připsáno „v Novém zákoně“ svazuje[57]nad řádkem připsáno „vinného oznamuje“ neb rozvazuje[58]nad řádkem připsáno „nevinného“ biskup neb kněz. Ne ty, kteříž nevinní[59]nad řádkem připsáno „svazuje“ jsú neb vinní[60]nad řádkem připsáno „rozvazuje“. Ale z úřadu svého, když hřiechóv[61]nad řádkem připsáno „hřiešníkóv“ slyší rozličnost, vie[62]na okraji připsáno „to jest má věděti z Písma“, který[63]nad řádkem připsáno „člověk“ rozvázán má býti a který svázán.“ To die svatý Jeroným. Z této řeči mistr hlubokých smyslóv takto zavierá[64]nad řádkem připsáno „to jest řeč“, řka: „Teď zjevně ukazuje sě, že nenásleduje Buoh cierkve súda, kterážto zklamáním a znepoznáním druhdy súdí[65]na okraji připsáno „to jest nesúdí Buoh po kněžích a po sbořiech, jenž bývají zklamáni“, ale Buoh vždy súdí podlé pravdy, i v odpuštění vin, i v zadržení.“ Ambrož die takto[66]na okraji nečitelný latinský přípisek: „Slovo božie, to věz Kristus, odpúštie hřiechy, ale kněz úřad svój vydává, ale ne mocí pravú činí, točíš vedlé výklada nemá moci odpuštěnie viny ani pokuty věčné, ale službu[67]na okraji přípisek „to jest má úřad“ ohlašovánie[68]na okraji přípisek „to jest aby ohlašoval“. Opět tudiež psáno jest: „Ten sám hřiechy odpúštie, jenž sám za hřiechy umřěl jest.“ Tato všecka řeč založenie má v tomto slově božiem v čtyřidcáté a třetie kapitule Izaiáše[69]na okraji připsáno Isaie 43: „Já sám shlazuji nepravosti a hřiechy lidské.“ A k tomu mistr hlubokých smyslóv die: „Z Písma[70]nad řádkem připsáno „to jest svatého“ zdravě[71]nad řádkem připsáno „to jest dobře“ smysleti[72]na okraji připsáno „to jest rozuměti“ a řéci móžem, že sám Buoh hřiechy odpúštie a zadržuje, avšak cierkvi[73]nad řádkem připsáno „to jest sboru“, na okraji k témuž přípisek „křesťanskému v kněží“ dal jest moc svazovánie i rozvazovánie[74]nad řádkem připsáno „to jest že mají moc svazovati i rozvazovati“. Ale jinak on[75]nad řádkem připsáno „Buoh“ svazuje a rozvazuje. A jinak cierkev. Neb on toliko svú mocí odpúštie hřiechy, i duši že čistí od vnitřnie poškvrny i od viny[76]nad řádkem připsáno „od dluhu“ věčné smrti rozvazuje.“ To mistr[77]nad řádkem připsáno „to jest die“. A vykládá: „Kterým odpustíte[78]nad řádkem připsáno „lidem“ hřiechy, točíš odpuštěny zjevíte[79]nad řádkem připsáno „ohlásíte“, odpúštějí sě jim[80]nad řádkem připsáno „od Boha“. A kterých[81]nad řádkem připsáno „lidí“ zadržíte, točíš zadrženy zjevíte[82]nad řádkem připsáno „ohlásíte“, nepobluzujíce, zadržieni sú jim.“

Aj, tak stojí na stěně u Betlémě pro výstrahu bludóv, aby lidé věděli, že nenie na vóli kněžské, aby hřiechy, komuž by kolivěk chtie, odpustili neb zadrželi. Neb to jest na vóli a na moci božské, na moci Krista člověka a na skrúšení neb zatvrzení člověka v jeho duši, tak že má li hřiešník pravú plnú žalost na své hřiechy, že jest jimi Pána Boha rozhněval, tehdy Pán Buoh zaslúžením Ježíše Krista odpustil jest jemu ty hřiechy. A kněz má raditi jemu, kterak sě má káti, a má jemu takto zjeviti neb pověděti: Aj, milý bratře, poňavadž želéš srdečně hřiechóv a již nechceš viece hřešiti a ufáš milosrdnému Spasiteli, žeť jest je odpustil, odpuštěniť jsú tobě hřieši, budiž dobře živ, neroď viece hřešiti a kaj sě statečně, prospievaje v dobrých skutciech až do smrti.

Kapitola čtvrtá

Blud čtvrtý, o poslušenství, jest tento: že mnějí druzí lidé, by měli svých starších, jakožto biskupóv, pánóv, otcóv a jiných vládařóv duchovních i světských ve všem poslúchati, což přikáží, buď zlé, neb dobré. A toho sě zvláště kněžie chápají, nechtiece srozuměti, že všelikú zlost Pán Buoh jest zapověděl a že on jest najvyšší pán. Protož když který kolivěk člověk přikáže komu, aby učinil kterú zlost, to věz hřiech, nikoli nemá toho učiniti, neb má viece poslúchati

X
50k tomuto místu se vztahuje přípisek na okraji: „to jest Buoh hledí ne k súdu kněžskému, ale k životu hřiešníkóv, že želejí li, tehdy odpustí, neželejí li, neodpustí“
51na okraji přípisek „to jest ukázáni“
52na okraji přípisek „uměnie ku poznání“
53na řádkem připsáno „člověka“
54na okraji připsáno „v Zákoně starém“
55nad řádkem připsáno „ukazuje“
56na okraji připsáno „v Novém zákoně“
57nad řádkem připsáno „vinného oznamuje“
58nad řádkem připsáno „nevinného“
59nad řádkem připsáno „svazuje“
60nad řádkem připsáno „rozvazuje“
61nad řádkem připsáno „hřiešníkóv“
62na okraji připsáno „to jest má věděti z Písma“
63nad řádkem připsáno „člověk“
64nad řádkem připsáno „to jest řeč“
65na okraji připsáno „to jest nesúdí Buoh po kněžích a po sbořiech, jenž bývají zklamáni“
66na okraji nečitelný latinský přípisek
67na okraji přípisek „to jest má úřad“
68na okraji přípisek „to jest aby ohlašoval“
69na okraji připsáno Isaie 43
70nad řádkem připsáno „to jest svatého“
71nad řádkem připsáno „to jest dobře“
72na okraji připsáno „to jest rozuměti“
73nad řádkem připsáno „to jest sboru“, na okraji k témuž přípisek „křesťanskému v kněží“
74nad řádkem připsáno „to jest že mají moc svazovati i rozvazovati“
75nad řádkem připsáno „Buoh“
76nad řádkem připsáno „od dluhu“
77nad řádkem připsáno „to jest die“
78nad řádkem připsáno „lidem“
79nad řádkem připsáno „ohlásíte“
80nad řádkem připsáno „od Boha“
81nad řádkem připsáno „lidí“
82nad řádkem připsáno „ohlásíte“
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 5 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).