Hus, Jan: O šesti bludiech

Stadtbibliothek Bautzen (Budyšín, Česko), sign. 2º 51, 138r–147r. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[139r]číslo strany rukopisuzalíbená, jeho krví vykúpená, jenž v súdný den bude konečně vyčištěna tak, že bude bez vrásky hřiecha smrtedlného i bez poškvrny hřiecha všednieho i bez každého nedostatka tělestného v každém svém údě. Ta žena, jenž také slove panna, protože tak ostane s Kristem na věky čistá, jest duostojnějšie než Panna Maria. Ale nižádný jiný člověk kromě Ježíše, syna jejieho, nenie duostojnější nežli velebná matka božie, bez niež nenie komu z nás spasenie. Aj, tak máme o ní věřiti a také máme jí věřiti, že což ona jest řekla, to jest pravda.

Též věříme o svatém Petru písmu, že jest byl křivý přísežník a že sě kál, Kristóv zákon konečně zachoval. A věříme, že což jest Duch svatý skrze něho mluvil, že to jest pravda. A tak věříme jemu v tom. Ale když jest sám od sebe lhal a křivě přisáhl, tomu nevěříme, neb toho za pravdu nemáme, ale za lež. Též i o jiném svatém i o papeži, povie li nám pravdu, poznajíce ji, věříme jemu. Pakli lež praví, tehdy nemáme jemu věřiti. A tak věříme o svatých a svatým, ale nevěříme ani máme věřiti v svaté. A proto stojí u Betlémě takto psáno: Věřiti. Augustin svatý[8]na okraji latinský přípisek die: „Ne ihned, kto věří jemu[9]nad řádkem připsáno „to jest Kristovi“, věří v něho, neb i ďáblové věřie jemu, ale nevěřie v něho. Opět také o apoštoléch jeho řéci móžeme: Věříme Pavlovi, ale nevěříme v Pavla, věříme Petrovi, ale nevěříme v Petra, neb věříciemu[10]nad řádkem připsáno „člověku“ v něho[11]nad řádkem připsáno „to jest Krista“, jenž spravedliva činí hřiešného[12]nad řádkem připsáno „odpúštie hřiechy“, počtena bývá viera jeho[13]nad řádkem připsáno „věříciemu“ k spravedlnosti. Co jest tehdy věřiti v něho? Věřiece milovati, věřiece jeho sě přídržeti, věřiece v něho jíti[14]nad řádkem připsáno „prospievaním lásky“ a údóm jeho sě vtěliti. Protož tatoť jest viera, jiežto od nás žádá Buoh.“ Beda svatý na to písmo[15]na okraji připsáno „Beda“, ješto apoštol die: „věříciemu v něho, jenž spravedliva činí hřiešného“, takto die: „Jiné jest věřiti v Boha, jiné věřiti Bohu, jiné věřiti Boha. Věřiti v Boha jest věřiece milovati, věřiece sě ho držeti[16]nad řádkem připsáno „žádostí“, věřiece v něho jíti[17]nad řádkem připsáno „prospievaním“, věřiece sě ho držeti[18]nad řádkem připsáno „do smrti milováním“ a jeho údóm[19]nad řádkem připsáno „to jest svatým“ sě vtěliti[20]nad řádkem připsáno „s svatými býti“. Věřiti Bohu jest věřiti, že to jest pravda, co mluví[21]nad řádkem připsáno „to jest Bóh“, to i zlí činie[22]nad řádkem připsáno „to jest věřie“. A my věříme člověku[23]nad řádkem připsáno „lecikterému“, ale ne v člověka. Věřiti Boha jest věřiti, že on jest Buoh.“ Augustin[24]na okraji latinský přípisek u výkladu na „věři u Buoh“ na ten článek „věři v Ducha svatého, svatú cierkev obecnú“ die: „Znamenáno má býti, že nemá věřeno býti v cierkev, poňavadž[25]nad řádkem připsáno cierkev nenie Bohem, ale dóm boží.“ Aj, takť světí pravie, že jedné v Boha máme věřiti.

Kapitola 3

Třětí blud, jest o hřiechóv odpuštění tento: že mnie kněžie, aby na jich vóli bylo, komuž by kolivěk chtěli hřiechy odpustiti, aby byli odpuštěni, a komuž by nechtěli hřiechóv odpustiti, že by jemu nebyli odpuštěni. A tak chlubie sě mocí hřiechóv odpuštěnie, nerozumějíce té moci a nevědúce, že nemohú nižádnému hřiechóv odpustiti, jedné, ač jich želé a když mu Pán Bóh odpustí. Ani jich mohúce zadržeti, když jich hřiešný želé, jemuž je Pán Buoh odpustí, ač oni mnie, by mu je zadrželi proti boží vóli a proti hřiešného želení. Protož mají sě kněžie naučiti, že odpuštěnie hřiechóv jest truoje[26]na okraji latinský přípisek. Jedno slove svémocné, to jest, když kto svú mocí, a ne cizí hřiechy odpúštie. A to na samého Boha slušie, jenž die skrzě Isaiáše v čtyřidcáté třětie kapitole[27]na okraji připsáno „Isaie 43“: „Jáť jsem ten, jenž shlazuji zlosti tvé.“

X
8na okraji latinský přípisek
9nad řádkem připsáno „to jest Kristovi“
10nad řádkem připsáno „člověku“
11nad řádkem připsáno „to jest Krista“
12nad řádkem připsáno „odpúštie hřiechy“
13nad řádkem připsáno „věříciemu“
14nad řádkem připsáno „prospievaním lásky“
15na okraji připsáno „Beda“
16nad řádkem připsáno „žádostí“
17nad řádkem připsáno „prospievaním“
18nad řádkem připsáno „do smrti milováním“
19nad řádkem připsáno „to jest svatým“
20nad řádkem připsáno „s svatými býti“
21nad řádkem připsáno „to jest Bóh“
22nad řádkem připsáno „to jest věřie“
23nad řádkem připsáno „lecikterému“
24na okraji latinský přípisek
25nad řádkem připsáno cierkev
26na okraji latinský přípisek
27na okraji připsáno „Isaie 43“
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 4 měsíci a 12 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).