po[141v]číslo strany rukopisuminúti přikázal by, svatého Pavla otsúzenie vydáno má býti jemu, jenž die: Také ač bychom my[96]nad řádkem připsáno „apoštolé“ neb anjel z nebe sstúpil i kázal vám jinak, prokletý buď.“ A dále die: „Ač kto brání toho vám, což od pána[97]nad řádkem připsáno „Boha“ přikázáno jest, neb opět přikazuje činiti to, což pán činiti brání, vysvatečený[98]nad řádkem připsáno „ohavný neb zlořečený“ buď všem těm, kteříž milují pána.“ A dále die: „Ten, kterýž vládne, když mimo vóli boží neb mimo to, což v Písmě svatém zjevně přikázáno jest, die co, neb přikazuje, jakožto křivý svědek boží aneb jako svatokrádcě jmien buď.“ Svatý Bernard die[99]na okraji latinský přípisek: „Učiniti zlé což kolivěk ač přikazuje, zjevné jest, že nenie to poslušenstvie, ale ovšem neposlušenstvie.“ To sv. Bernard. Pak v duchovniem ustavení jest takto psáno: „Proti řádu a v neslušných věcech nižádný nenie dlužen, aby poslúchal.“ Opět psáno jest: V nespravedlivém přikázaní prelátově nemá poslušenstvie držieno býti.“ Opět psáno jest: „Z spravedlivé příčiny hodné jest neposlúchati přikázanie papežova.“[100]Na okraji latinský přípisek.
Tyto řeči svrchu psané mají založenie v zákoně božiem, najprvé v druhých knihách Mojžiešových v dvadcáté a třetie kapitole[101]na okraji připsáno „Exodi 23“: „Nebudeš následovati zástupa k účinku zlému, ani v súdě mnohých[102]nad řádkem připsáno „to jest lidí“ přivolíš k vydání súda[103]nad řádkem připsáno „k odsúzení“, aby od pravdy nepoblúdil[104]prefix „ne“ připsán nad řádkem.“ A v pátých knihách Mojžiešových v čtvrté kapitole[105]na okraji připsáno „Deuteronomium 4“: „Nepřidáte k slovu, kteréž vám mluvím, ani ujmete od něho. Ostřiehajte přikázanie Pána Boha svého, kteráž já přikazuji vám.“ Opět v těch knihách v dvadcáté a čtvrté kapitole[106]nad řádkem připsáno „Deuteronomium 24“: „Činiti budeš, což kolivěk naučie tě kněžie z Léví[107]na okraji připsáno „tak řečeného“ pokolenie, podlé toho, což sem já přikázal jim, a naplň pilně.“ A v proroctví Ezechiele v dvadcáté kapitole[108]na okraji připsáno „Ezech 20“ die Pán Buoh: „V přikázaních[109]nad řádkem připsáno „zlých“ otcóv svých neroďte choditi, ani súdóv jich ostřiehajte, ani sě v modlách jich poškvrňujte. Jáť sem Pán Buoh váš, v přikázaních mých choďte a súdóv mých ostřiehajte a ty čiňte.“ A ve čtení svatého Matúše v patnádsté kapitole[110]na okraji připsáno „Mt 15“ pán Ježíš řekl jest k mistróm a zákonníkóm: „Proč i vy přestupujete přikázanie božie pro ustavenie váše, učiece učenie a přikázanie lidská?“ A opět ve čtení svatého Matúše v dvadcáté a třetí kapitole[111]na okraji připsáno „Mt 23“ die Kristus: „Na stolici Mojžiešově seděli sú mistři a zákonníci. Protož vše, což koli vám řkú, zachovajte a čiňte, ale podlé jich skutkóv neroďte činiti.“ A k témuž výklad na ono slovo[112]nad řádkem připsáno „Glosa“: „Poslúchajte vyšších svých“ die: „Poslúcháno má býti vyšších a kazatelóv, jelikož to učenie a nravi jich světí a věrní sú[113]nad řádkem připsáno „k vieřě slušejí“. Pakli od cěsty upřiemosti poblúdie[114]nad řádkem připsáno „to jest vyšší“, nečiňme, což oni činie, ale což rozkazují, jedné leč by v učení poblúdili. A protož pán die: Což pravie, čiňte, ale což činie, neroďte činiti.“ A svatý Augustin[115]na okraji latinský přípisek – odkaz na Augustina v kázaní na ono slovo čtenie svatého Jana „Já jsem pastýř dobrý“ die: „Sediece zajisté na stolici Mojžiešově, zákonu božiemu učie, a tak Bóh skrze ně učí. Pakli své[116]na okraji připsáno „to jest nálezky“ oni budú chtieti učiti, neroďte slyšeti, neroďte činiti, neb jistě tací svých[117]nad řádkem připsáno „to jest póžitkóv“ hledají, ne těch věcí, jenž jsú Jezukristovy.“ A v Skutciech apoštolských[118]na okraji připsáno „Act 4“ v čtvrté kapitole psáno stojí, že „kniežata a starší z lidu a mistři a Annáš, knieže kněžské, a Kaifáš a Jan a Alexander a kolikož koli z pokolenie kněžského jich bieše, přikázali sú apoštolóm,