[185]číslo strany rukopisuvšecky potřeby. Čtvrté, proto, neb jest jeden Pán najvyší i stvořil jeden svěšt, aby v něm všecko stvořenie za jedno bylo a jedno bylo druhému k služebnosti.
Konečnost světa jest oznámení, že svět nenie bez konce stvořen, ale že má mieru a konce, která se znamená z pěti věcí. Najprvé, neb Pán Buoh všecky věci jest stvořil v mieru, váhu a v počet, a protože všemu světu mieru vieme, které lidu obecniemu nemáme praviti, aby se tomu neposmievali, neb jim se to zdá nepodobné, ale v pravdě vieme mieru všemu světu bez chyby, na vlas, nébrž kdyby hor nebylo a Pán Buoh mákem naplnil všechen svět, já i jiní mistři, kdy by byl počet tak veliký, chtěl bych bez chyby pověděti, kolik jest těch zrn makových, ale že počtu tak velikého počítajíce nemáme, proto etc.cizojazyčný text Druhé, z toho, že vieme každého planetu, léta i časy, v kterém času dokoná svój běh. Třetie, že před mnoho lety povieme v punkt kaženie slunce aneb měsiece, a to jest z pravého rozečtenie hodin od počátka světa až do té hodiny a s pravého rozměřenie nebe i země, v kterým miestě má se kázati, a kterak v klych[51]rkp. 1658 velkých a v stien padne slunce, všecko li puolí, čili čtvrt a poněvadž plískači ty věci vidíš, na oko nestatečný, věř také, že mistři vědí, kolik loket v sobě okrslek všeho světa drží. Čtvrté, z toho, že všecky věci, které jsú na světě, [94]číslo strany edicemají svú postavu skončenie a v mieru i sílu i práci, a když by svět neměl konce, také věci byly by v něm nesmierné, veliké a bez konce. Páté, neb obecné přísloví