[187]číslo strany rukopisuneb Pán Buoh každú věc stvořil jest konečně pro člověka, aby člověku pohodlná byla. Třetie, neb jedna druhé věci jest v služebnost a vešken svět jest jako jedno tělo a každá věc jako úd a jako údové sobě napomáhají, tak také jedna věc jest druhé na pomoc a na užitek.
Miesto světa jest troje miesto. Najprvé, svrchek světa zavieraje v sobě svět i všecky věci, které jsú v něm. Druhé, ruka božie držící svú mocí svět. Třetie, a proto die Aristotileš: By všichni bohové sstúpili, nemohli by světem hnúti z miesta, ani zemí z prostředku světa, totiž pro mocnost najvyšieho boha, držícieho svět v své síle. Třetie, jest rozumem toliko rozvážené a zachycené, totiž že múdrý mysli miesto v sobě svět držící.
Počet všech věcí na světě jest počet, kterým se dokazuje, že jest Pán Buoh všecky věci stvořil v počet a v mieru a vie, kolik věcí bude, které tvárnosti od počátku světa až do konce. Kolik minulo, kolik jest, kolik bude a to pro tři věci. Najprvé, pro hospodářstvie dobré, neb jako dobrý hospodář vie, co má v svým domu, tak Pán Buoh. Druhé, pro velikú bystrost rozumu svého, neb vidí a zná všecky věci. Třetie proto, aby hojněl zemi viece jestli viece, lidí na zemi, aby se živila. Pakli jest přieliš čeledi rozplozeno, aby morem utrhl lidi a šiřší miesto a v lepšie bydlo jej vsazoval, neb člověk jest hojného semene a až do pěti let mnoho čeledi [95]číslo strany edicepřibude. I proto obecně v pěti