[195]číslo strany rukopisusmiech, ale v pravdě, mistři to vědí, i mnoho jiného dobrého opustím, jenž potom žádný v to neuhodí, jakož bych já byl položil.
Třetieho dne jest kronika okazujíc, kterak jest Pán Buoh stvořil dva živly, totiž oheň a povětřie. A o těch Mojžieš žádné zmínky jest neučinil. A spera ohnivá mnoho v sobě má rozdieluov pekelných i očistcových, pekelných mnoho ďáblóm z nebe vypadlým připravená, i lidem očistec jest tu, neb každá duše vstupujíc na nebe musí skrze tu speru proskočiti, a jestliže má rez déle, bude tu se mučiti, má li kúdel nebo třtiny méně, a když se vyčistí, již potom žádné bolesti v tom ohni nečije. Příklad na zlatu, když zlatník od zlata, co nenie zlato, tehdy čisté, a proto nic od ohně netrpí, ani se umenšuje, ani proměňuje, by mnoho stála časuov, v najprudším ohni, též duše čistá nic nemóž trpěti od ohně pekelného etc.cizojazyčný text Pak kterak se ten oheň dělí od ohně našeho, nebo od ohně nižšieho pekla, to opustím. A tak v tomto ohni jsú tři věci. Najprvé, ďáblové. Druhé, očistcové. Třetie, Impresiones ignitecizojazyčný text, neb odtud zapalují se drakové letící v povětří, hvězdy padající, kozy skáčící a komety a jiné mnohé ohřivé věci. O povětřie račte věděti, že v povětří jsú pět věcí. Najprvé, zlí duchové, svrchu činíc hromobitie a blýskání a jiné věci, ani že jsú zlí duchové, jednajíc krúpy a škody na obilé a dště veliké a povodně, a najníž[bk]najníž] nkyniž jsú duchové