všelikého přepíjenie nedopúštěj se. Množiti pokrmy jest břicho k škodlivému obžerství zbuzovati. Víno v sklenici očima naskýtati jest více k rozkoši nežli k potřebě žiezniti. Vstana od stolu, aby ještě chutka k jídlu s lehkostí těla zuostávala. Po obědě nejez, až by 8 hodin přeběhlo. Také postiti se dlouho a mnohú žíznivostí trápiti se nenie pohodlné. Smilstva přílišného zdržuje se ucházej, neb tudy života zemdlení i ukrácení všeho přirození přichází i k rychlé sešlosti připuzuje. Žádný dlúhověký trvadlivě bez nemoci nemuož býti, ktož příliš smilní, neb život jím zemdlený nemocmi krátiti a usmrcovati kvapí se.
Všeliké vášně přirozené rozumem zřéditi
Zámutkuov, tesknosti, starosti, závisti, nenávisti, zasmušilosti, myšlení fresovného, hněvův, sváruov, haněnie, rozmlúvanie i myšlenie o mrtvých, o nemocných, o moru varuj se, ale buď mysli veselé, potěšené, kratochvilné, s svými tovařiši raduj se slušně, hry maje s nimi. V šachy, vrchcáby i v karty, ne o peníze, aby prohraje neskormúcil a pokazil mysl, ale pro kratochvíl. Hanebné jest peníze a mysl veselú prohrati a lánie vyhrati, takovému lípe jest vzdáliti se od hry. Měj zpěváky, hudce, pištce, mysl svú vínem [k]text doplněný editorem potěšení poskrovnu podněcuoj a nade všecko, při střízvosti súc, pánu bohu se modliti a jeho nevinné, hořké umučení na srdce bráti, za přímluvu žádati důstojné, přečisté panny Marie, všech milých svatých, k tomu se svýmu anjelu poruč, při tom tvého apoštola nezapomínajíc, pamatuj jeho svaté milosti žádati za zdravé tělo a za příhodnú potřebu. Tak se hleď milému bohu na každý den porúčeti, jeho přikázaní vždy zachovávajíc. Při tom hleď, jestliže máš, manželku a dietky zpraviti a čeládku svú také na paměti měj. I statek, který s přízně boží máš, podlé úmysla tvého a řádu obydlí tvého, a tak, jsa mysli rozvážené, očekávej božího navštievenie. Podlé té zprávy se v nakaženém povětří zachovaj.
Dosti jest již položeno, kterak člověk času moru počínajícího od nakaženého povětří zachovati se má. Nynie bude se psáti o nakažených povětřím morním, po čem měli by poznáni býti a kterakú pomocí lidskú k opravení jich [opatrovati]text doplněný editorem[4]doplněno podle tisku z roku 1506 měli by se. Lidský vtip krátký, a tak, jakož počátkem z boha k pomstě zlého počíná se, také jeho mocí lidé z toho porušenie vycházejí.