bíd jejich čitedlnost míti ráčí. Mají je raději těšiti, modlitby své s modlitbami jejich spojovati, mají je v jejich mdlobě, když by přišla hodina jejich, z Písma svatého utvrzovati, jim na pomoc boží, na přítomnost boží ukazovati, jim to ku paměti přivoditi, že pracují v povolání božím, v kterém se Bohu líbí, Bohu a církvi jeho slouží. Toť zajisté apoštol velí (I. Thes. 5): Těšte lekavé, přijímejte nemocné, mějte se trpělivě a snesitedlně ke všem.
III. Proč Bůh ten takový kříž těžký na ženské pohlaví vzložiti ráčil?
Jest nám to vědomé všechněm, v jakém a k jakému blahoslavenství stvořena byla od Boha Eva. Toho blahoslavenství že se satan sám prvé zbavil a svou vinou zatracen, protož ho prvním lidem záviděl, všelijak se o to snažil, aby i je v touž bídu uvrhl. Toho aby dovesti mohl, přistoupil k Evě a ji slovy lahodnými a lživými k tomu přivedl, že z ovoce zapověděného jedla a přestoupila rozkaz svého stvořitele. Odtud bída její a všech žen svůj počátek vzala. A ač jedení jablka zdá se věc lehká a špatná, však se tu neposlušnost váží, kterou tak těžce žena Boha urazila, že se netoliko neposlušenství a spoury, ale i pejchy, nedověry a nevděčnosti proti Bohu dopustila. Bohu rovnou býti chtěla, Bohu, aby umříti měla, když by z ovoce zapověděného jedla, nevěřila. Bohu souc nevděčná, rájské to blahoslavenství chtě zavrhla. K tomu i proti potomkům svým ukrutná byla, když ta nevypravitedlná boží dobrodiní sobě i jim potratila. Nadto nade vše Boha se strhla, od Boha odstoupila a k ďáblu přistoupila. Pro ty tak těžké hříchy těžký tento ortel proti ní vynesl Bůh, když řekl: Velice rozmnožím bolesti tvé a počínání tvá, s bolestí roditi budeš děti a pod mocí muže tvého budeš (1. Mojž. 3).
První tedy příčina těch bíd a strastí