Řeků, jakož ti, kteříž mnoho dítek splodili, u všech v poctivosti byli, tak ti, kteříž se manželství štítili, s mnohou potupou se potkávati musili. Žádná zajisté jim poctivost činěna nebyla.
Nepravé tedy a nevhodné sou ty manželky, které sobě neplodnosti žádají, aby jen práce s dětmi neměly.
Bezbožné, lehkomyslné i lenivé ty jsou matky, které sobě toho vinšuji, aby dítky jim od Boha dané, v nově narozené, i hned zemřely, jen aby sobě zvolnější býti mohly, ješto by se měly ze všeho srdce nad tím požehnáním božím raději radovati a plodu danému zdraví a všecko boží požehnání žádati.
Nejbezbožnější pak sou ty ženy, které požehnání za zlořečení mají a kořením, traňky, bylinami i zbraní takové požehnání vyvracejí, a mordéřky krve své bývají. Poklad a požehnání nejlepší, čest a pochvala největší, koruna žen nejozdobnější jest těhotnost s poctivostí spojena. Dítky také jsou to stvoření boží nejušlechtilejší, sou okrasa manželství nejmilejší, nejpěknější, sou klénotové nad zlato, prsteny, nad drahé kamení dražší, nade všecka bohatství milejší, sou dědictví od Hospodina nejlepší (žalm 127), sou veliká částka církve, sou semeno a naděje obce a zvláštní dar boží, zvláštní svatého manželství ovoce. Jako svět bez slunce jest smutný, tak manželství bez dětí.
Ut tristis sine sole dies, sine sidere nox est, sic sine prole domus, sic est sine compare lectus. Nic milejšího, nic dražšího pod nebem nad dar dítek. S nimi zajisté samými a s tím, což dobrého učiníme, před Bohem se postavíme. Jiné všecky věci, zlato, stříbro, šarlat, drahé roucho v popel a v prach se obrátí.
II. Jak těžký a nebezpečný jest kříž rodiček neb těhotných manželek?
Duch Svatý aby znáti dal, jak jest