[Pasionál, Knihy o životech svatých]

Plzeň (?): Tiskař Arnoštových Statut (?), 1476 (?). Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. 25 C 1, 276 f. Editoři Svobodová, Andrea, Kuderová, Pavlína. Ediční poznámka
<<<<<28r28v29r29v30r30v31r31v32r>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[30r]číslo strany rukopisusvatá cierkev[yl]cierkev] czerkev slaví pro pamět jeho svaté krve toho dne najprvé prolitie. Tu slušie věděti, že jest Kristus Starého zákona ustavenie rušiti nechtěl, ale se obřezovati[ym]obřezovati] obrziezowati přepustil pro rozličnú věc. Najprvé proto, že jest pravé tělesenstvie na se[yn]se] naſſe vzal, pro to staré právo drže[yo]drže] drzžie obřezánie[yp]obřezánie] obrziezanie, aby skrze jeho krve prolitie měli bludné viery lidé do jeho tělesenstvie dolíčeně[13]v Pasionále kališnickém je: dovedené ujištěnie. Druhé proto se obřezati přepustil, aby židé, žádné omluvy nemajíc, nemohli proti němu řéci: „Proto sme tebe nepřijeli, že našich otcuov svatých ustavenie nezdržal. A třetie proto, aby se jeho svaté Bozstvie před diáblem v jeho tělesenství[yq]tělesenství] tileſeenſtwi tajilo, neb obřezánie[yr]obřezánie] obrziezanie toho času bylo jest proti počátečnému hřéchu. Proněžto diáblé, vidúc, ano jej obřezují[ys]obřezují] obrziezugi, mněli sú, by tomu dietěti[yt]dietěti] dieteti jako jinému hřiecha očištěnie třeba[yu]třeba] trzieba bylo. Třetie ten svatý den cierkev slaví pro ochtáb Božieho narozenie[yv]narozenie] narozeine, neb když jiných svatých křesťanská obec ochtáby ctí, nadto ochtáb našeho Spasitele slaviti má, jemuž chvála věky věkoma.

O Božiem křštění

Když se jest Ježíš narodil v Betlémě[yw]Betlémě] bethlehemie za časuov krále Eroda, tehda třie králi Kašpar, Melchior, Baltazar se, vschoda slunce do Jeruzaléma přišedše, otázali a řkúce: „Kde jest ten, ješto se jest narodil, král židovský? Viděli sme jeho hvězdu jsúci[yx]jsúci] gſucžy[14]v Pasionále kališnickém je: jdúce na vschod slunce, a protož jdeme modlit se[yy]se] ſie jemu.“ To od nich uslyšav král Erodes, zamútil se a s ním všickni lidé v Jeruzalémě. Tu jest otázanie učinil, proč jsú ti třie králové do Jeruzaléma přišli, ano se jest tu Jezus nenarodil, ale jinde. K tomu odpověda sv. otec Remigius, že ti třie králi narozenie Jezu Kristovo sú viděli, ale v kterém městě, toho sú neviděli. A proč sú do Jeruzaléma jako do najvětčieho židovského králostvie města přišli, za to majíce, že by se to přeslavné dietě nemělo jinde naroditi než v tom městě, ješto jest byla hlava všeho královstvie. A také proto, že by se tu spieše toho svatého dietěte doptali než jinde, neb tu všech mudrcuov židovských sbor bieše, a také proto, aby židé omluvy neměli. Chtěl tomu Buoh, aby od cizích

X
ylcierkev] czerkev
ymobřezovati] obrziezowati
ynse] naſſe
yodrže] drzžie
ypobřezánie] obrziezanie
yqtělesenství] tileſeenſtwi
yrobřezánie] obrziezanie
ysobřezují] obrziezugi
ytdietěti] dieteti
yutřeba] trzieba
yvnarozenie] narozeine
ywBetlémě] bethlehemie
yxjsúci] gſucžy
yyse] ſie
13v Pasionále kališnickém je: dovedené
14v Pasionále kališnickém je: jdúce
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 28 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).