[30r]číslo strany rukopisusvatá cierkev[yl]cierkev] czerkev slaví pro pamět jeho svaté krve toho dne najprvé prolitie. Tu slušie věděti, že jest Kristus Starého zákona ustavenie rušiti nechtěl, ale se obřezovati[ym]obřezovati] obrziezowati přepustil pro rozličnú věc. Najprvé proto, že jest pravé tělesenstvie na se[yn]se] naſſe vzal, pro to staré právo drže[yo]drže] drzžie obřezánie[yp]obřezánie] obrziezanie, aby skrze jeho krve prolitie měli bludné viery lidé do jeho tělesenstvie dolíčeně[13]v Pasionále kališnickém je: dovedené ujištěnie. Druhé proto se obřezati přepustil, aby židé, žádné omluvy nemajíc, nemohli proti němu řéci: „Proto sme tebe nepřijeli, že našich otcuov svatých ustavenie nezdržal. A třetie proto, aby se jeho svaté Bozstvie před diáblem v jeho tělesenství[yq]tělesenství] tileſeenſtwi tajilo, neb obřezánie[yr]obřezánie] obrziezanie toho času bylo jest proti počátečnému hřéchu. Proněžto diáblé, vidúc, ano jej obřezují[ys]obřezují] obrziezugi, mněli sú, by tomu dietěti[yt]dietěti] dieteti jako jinému hřiecha očištěnie třeba[yu]třeba] trzieba bylo. Třetie ten svatý den cierkev slaví pro ochtáb Božieho narozenie[yv]narozenie] narozeine, neb když jiných svatých křesťanská obec ochtáby ctí, nadto ochtáb našeho Spasitele slaviti má, jemuž chvála věky věkoma.
O Božiem křštění
Když se jest Ježíš narodil v Betlémě[yw]Betlémě] bethlehemie za časuov krále Eroda, tehda třie králi Kašpar, Melchior, Baltazar se, vschoda slunce do Jeruzaléma přišedše, otázali a řkúce: „Kde jest ten, ješto se jest narodil, král židovský? Viděli sme jeho hvězdu jsúci[yx]jsúci] gſucžy[14]v Pasionále kališnickém je: jdúce na vschod slunce, a protož jdeme modlit se[yy]se] ſie jemu.“ To od nich uslyšav král Erodes, zamútil se a s ním všickni lidé v Jeruzalémě. Tu jest otázanie učinil, proč jsú ti třie králové do Jeruzaléma přišli, ano se jest tu Jezus nenarodil, ale jinde. K tomu odpověda sv. otec Remigius, že ti třie králi narozenie Jezu Kristovo sú viděli, ale v kterém městě, toho sú neviděli. A proč sú do Jeruzaléma jako do najvětčieho židovského králostvie města přišli, za to majíce, že by se to přeslavné dietě nemělo jinde naroditi než v tom městě, ješto jest byla hlava všeho královstvie. A také proto, že by se tu spieše toho svatého dietěte doptali než jinde, neb tu všech mudrcuov židovských sbor bieše, a také proto, aby židé omluvy neměli. Chtěl tomu Buoh, aby od cizích