poruční[158v]číslo strany rukopisukem učinili? I zdali ste pro pýchu vaši ne vymetáni z nebes jakožto kletí a jste odlúčeni ot obcovánie nebeského božieho i všech svatých andělóv? I zdali to nenie svědomo všemu světu? A protož pohnaný od vás nebyl jest dlužen vám státi, neb ty nemáš osoby k stání k súdu, jakožto césařská i duchovnie práva svědčie, a najviec proto, že počátek tvého běhu v tejto při má vadu, neb si prosil na Bohu poručstvie k Šalomúnovi, jsa v kletbě, a protož i póhon jest nestatečný a za nic má jměn býti, jakožto právo líčí. Druhé poručenstvie dáno na miesto nepřátel pána našeho Ježíše, neb jeruzalemští měštěné protivili sú sě jemu i zahubili jsú jeho, a protož nemá tu s právem státi, jakožto psáno jest v ciesařských i duchovních práviech. Také kde to máš psáno, by mój pán Ježíš mohl pohnán býti v den sváteční, totižto na velikú noc? Neb jest hod znamenitý a slavný, v němžto strašný hlas biřicový má umlknúti, jakožto oboje právo velí. Však přesto chtěl sem voliti súdce, pohodlen v tom býti, i stojím na ten den, ješto bych neměl podlé práva, a přesto netbám toho, chci s tebú tu při vésti. Přeslyšav to Belial poručník pekelný, jakoby toho nemohl trpěti, takto Mojžéšovi odpovědě: Mojžieši, v zákoně dospělý muži, jestliže tak rozumieš, zajisté že dosti nesmyslíš a nemohuť trpěti tvé múdrosti v takém bludu, neb jiní slyšiece, měli by za pravdu. Neb bludu, jemuž sě neprotivíme, toho potvrzujeme a pravda bývá utištěna. A jakož psáno jest v práviech duchovních, ty dieš, že já i ti, jenž sú mě poručníkem učinili, jsme v kletbě, věz, že ti, ješto sú mě učinili poručníkem, jsú v jednotě a tak jsú celá vobec. A kdežto nalezneš psáno, by obec aneb zbor který mohl v kletbě býti, neb sú ustavenie[n]ustavenie] vſta/wene duchovnie proti tomu? A protož neprav toho, by obec pekelná v kletbě byla, ale věz to, žeť jest otlúčena ot anjelóv božích[o]božích] bożiech, jako ti, jenž sú vně, jako židé a pohané od křesťanóv. Ale pověz mi podlé svých práv, móže li žid neb pohan pohnati křesťana o svój dluh spravedlivý? Zajisté nenalezuji, by to kde bylo zapověděno, a protožť dlužen byl i s svým pánem k mému póhonu státi. A ješto pravíš o miestě zlého domněnie, buď to[4]následuje „tak“, podtečkováno písařem na tvé vóli, a chceš li, proměň je, ale ten mi jest miesto ukázal, jenž jest všech stvořitel. A o tom, jakož dieš, že Ježíš neměl pohnán býti v sváteční den: však vieš, žeť jest on činil u pekle hrozné bezprávie; mohl jest i v sváteční den pohnán býti, neb to právo pok[159r]číslo strany rukopisuládá.