[113v]číslo strany rukopisupravici moci boží a příštího v oblaciech nebeských. Tehdy biskup rozedřel rúcho své, řka: „Rúhalť se. Co ještě potřebujem svědkuov? Aj, jistě slyšeli sme rúhaní, co se vám zdá?“ A oni řekli sú jemu: „Hoden jest smrti.“ A ihned plvali sú v tvář jeho a zášijky mu dávali a palmami anebo jehnědem v tvář bili a řekli sú: „Prorokuj nám, Kriste. Kto jest, jenž tě bil?“ Aj, teď ukázáno jest, že pro rúhaní. Ale zlí rúhači nevinného Krista na smrt sú odsúdili. Také sú na něho žalovali před Pilátem z odvracení od zákona božieho, řkúce:[24]na okraji připsáno „Lc 23“ „Tohoto nalezli sme, an převrací lid náš.“ A dále řkúc: „Hnul jest lidem, uče po vší židovské zemi, počna od Galilee, až sem.“ Aj, tou žalobou vinili ho za kacieřství, jenž jest odvrácení od zákona božieho. Ale z svatokupecství nedali sú mu viny, neb sú nemohli na něm míti nižádného znamení k lakomství.
Třetí kacieřství jest svatokupecství[25]na okraji připsáno: „Svatokupecství, diffinicio simonie“, a to jest zlé přivolení k směnění duchovní věci za neduchovní, o němž bude delší řeč. A věz, že to [114r]číslo strany rukopisutroje kacieřství není uplně od sebe odlúčeno, alebrž jedno vleče se po druhém. Ale takto se dělé zvláště ta kacieřství, že odvrácení jest zvláště odstúpení od zákona božieho, rúhaní jest víry božské hanění a svatokupecství jest kacieřství, jímž svatokupec chce řád boží rušiti. A tak tím trojím kacieřstvím všecka svatá Trojice jest pohaněna. Buoh Otec pohanín[c]pohanín] pohanijm jest odvrácením, neb on zákonem čistým a nepoškvrněným mocně zpravuje a sjednal jest chot Kristovi, jenž jest zbor všech vyvolených. Buoh Syn, jenž jest boží múdrost, druhým kacieřstvím, rúhaním, jest pohaněn. A Buoh Duch svatý, že z[26]„z“ připsáno dodatečně nad textem svrchované dobroty múdře a pokorně zpravuje duom svój, zlořečeným svatokupecstvím, jenž se protiví jeho řádu, jest pohanín. Neb svatokupec protiví se Duchu svatému, míní rušiti dobrý řád Ducha svatého, a tak i pokoj. A že vedlé svědecství Kristova hřiech proti Duchu svatému jest neodpuštědlný i na[27]na okraji připsáno „Mt 12“