[111v]číslo strany rukopisubyv křesťanem, i odstúpil od některého Písma svatého, slove kacieř. Tu diem, že každý pohan i každý Žid, jenž drží blud neústupně proti Písmu svatému, jest kacieř. Ale umře li v kacieřství neb nic, Bohu porúčiem. A tak když řečeno jest, že by jedné ten byl kacieř, kterýž by prvé byl křesťanem, není to pravda. Dále dím, že každý od Boha vyobcovaný a tak od Boha kletý, stojí v tom vyobcování a kletí neústupně, jest kacieř, neb jest od Boha i od jeho cierkve svaté odřezaný, ač snad před lidmi stkví se jako svatý. A zase mnohý před lidmi jest kletý a zlořečený, a před Bohem jest veliký svatý. Protož varujme se bluduov, nenazývajme bližních svých všetečně ani ze zlosti kacieřóv, ač chcme býti konečně požehnáni.
Kapitola II[12]připsáno na okraji strany; pod tím „kacířství troje“
Kacieřství má najprvé tři kmeny, tak že jest troje kacieřství, to jest odstúpení, rúhaní a svatokupecstvie. Odstúpení jest od zákona božieho odvrácení. Rúhaní jest moci božské hanění, a to bývá trojím obyčejem. Prvním, když člověk na Boha cpá, což na něho nesluší[13]dole pod textem je připsáno: „Troje kacieřství: apostasia odstúpení, blasfemia rúhání, simonia svatokupecství“, jako kdy[112r]číslo strany rukopisuby kto držel, že Buoh jest lživý neb že muož hřešiti. Druhým obyčejem se rúhá, ktož by moci boží neústupně v mysli ujímal a tak řekl neb učil, že Buoh nemuož, kdy a kde a koho chce, nasytiti. Třetím obyčejem se rúhá, ktož to, což na samého Boha sluší, moci lidské neb jinému stvoření přidává. V tom rúhaní sú kněží, kteříž praví[14]na okraji nečitelný přípisek, že sú stvořitelé boží, že stvoří tělo Kristovo, když chtí, že odpustí hřiechy, kdy chtí a komu chtí, a pošlí do pekla, koho chtí. A tací méně Písmu rozumějí než Židé, jenž majíce za to, že hřiechy odpúštěti sluší na samého Boha, a majíce za to, ale bludně, by Kristus nebyl Bohem, když jest řekl dnú zlámanému, jehož jest uzdravil[15]na okraji připsáno „Mt 9, Lc 5“: „Doufaj, synu, odpúštějí se tobě hřiechové tvoji“. Řekli sú: „Tento se rúhá. Kto muož hříchy odpustiti než sám Buoh?“ V tom také rúhaní jsú, kteříž praví[16]na okraji nečitelný přípisek, že papež nemuož blúditi a že ho lidé mají ve všem poslúchati a že on muož, koho chce do nebes a koho chce, do pekla poslati, neb ta moc na samého Boha sluší. V tom také rúhaní jsú, kteříž praví,