- Zákonníci kterak bývají svatokupci VI. E.
- Zákonničí zpověd a obecenství VI. G.
- Zákonničí hodování a rozkoš VI. F.
- Zákonničí svatokupectví VI. A.
Ktož budeš čísti toto svrchu psané ukazadlo, neklaď ihned za blud, jeliž přečteš v knížkách a uzříš, žeť na dobré kněží a na dobré zákonníky i na dobré světské nejde tresktání, ale na hříchy zlých, kteréžto hříchy má každý křesťan kaziti, jakož najdále muož.
Pak chceš li naleznúti o které věci psané v knihách, znamenaj slovo, kteréž tu věc znamená, a znamenaj, od které čteny to slovo se počíná, a ihned hledaj. Nalezneš li je mezi jinými slovy, kteréž od též čteny se počíná, a bude li mezi nimi, tehdy ihned počet ukáže kapitolu a čtena ukáže, kde v té kapitole [108v]číslo strany rukopisuo té věci psáno jest. U příkladě: chceš míti o bázni. To slovo bázeň počíná se od té čteny B. Hledajž v ukazadlu mezi těmi slovy, jenž se počínají od B, a nalezneš: Bázeň jest troje a tento počet 9 a tuto čtenu D. Počet ukazuje devátú kapitolu a čtena ukazuje, kde o bázni v té kapitole stojí psáno.
Také věz, že v knihách na mezech vedlé řádkuov písma neb záhonuov písmo latinské ukazuje, kde písmo jest v zákoně božím neb v ustavení a kde píší světí, kterak kníhy z Biblí česky slovú a kterak počtové mají znáni býti, psal jsem na konci knih o božím přikázaní[1]následuje přeškrtnutý text.
[109r]číslo strany rukopisu[Kapitola]text doplněný editorem I[2]připsáno na okraji
O svatokupecství
Mistr Hus[3]na okraji připsáno „Jan“
Svatokupecství, jenž se rozmnožilo, aby věrní tupili, od něho se ostřiehali a také zda by kteří svatokupci se pokáli, chci s boží pomocí o svatokupecství psáti kniežky. A že svatokupecstvie jest kacieřství a že zlí dobré za kacieře mají, protož dobrým na výstrahu a na potvrzení a zlým na polepšení chci najprvé položiti, co slove kacieřství, aby lidé poznali, jsú li ti, kteréž oni nazývají, kacieři, čili sami sú kacieřstvím poraženi.
Věz, že kacieřství jest učení bludné, svatému Písmu odporné[4]na okraji strany připsáno: „Kacieřství co jest“, neústupně bráněné. Tak vypisují kacieřství, a zvláště sv. Augustin. Ale že by sprostnému bylo těžko brániti, neb řekl by někto, že by kacieř nebyl nižádný, kdyby spal aneb mlčal neb v tu dobu kdyby pravdu mluvil, a také že by němý, drže blud kacieřský, neb člověk, jenž neučí bludu, ač drží, nebyl kacieřem. Protož k rozumu lechčejšímu diem[5]na okraji připsáno „kacířství“, že kacieřství jest držení neústupné bludu proti Písmu svatému. Diem „držení bludu“, neb bez toho nemuož býti