zbraňují. A těch jest velmi mnoho. A pro lepší poznání měj tento příklad, že by bylo město některého krále, které by sám ustavil a potom ztracené svým životem vybojoval od nepřátel. Pak ktož by bez vóle toho krále to město pro penieze komu poddal a ten, kterýž by na penězích přijal, byl by vinen. I ten, kterýž by mezi nimi trh jednal, i písař toho, jenž jest město poddal. I písař toho, jenž jest přijal. I posel onoho i posel tohoto, i rukojmie s obú stranú, i úmluvce s obú stranú, i ten, kterýž by neokřikl obú neb jednoho, a moha, i ten, který by v tom bránil obú neb jednoho, a moha, i ten, kterýž by radil jednomu neb oběma, aby to konala, i ten, který by k tomu pójčil peněz, i ten, který by dal papier k listóm, i ten, který skládal listy, i obec, která by se dobrovolně poddala, i hlásný, který by neodkřikl. I každý, který by rád se byl ku pomoci přičinil, aby to město tak proti vóli toho krále bylo komu dáno. Tak jest v svatokupecství, když biskup chce a bude svatokupecky vsazen v město, to jest v lid, jejž jest sám Spasitel stvořil a od diábla svým životem, až do smrti na kříži bojovav, vysvobodil. Nuž, nad uoněmi, jenž by tak nevěrně město od krále odlúčili, kdyby je měli, velmi by nad nimi mstili. Ale o městu Kristovu nedbají, když zloději a lotři je zlezú, aby lúpili ne toliko na zboží, ale i na duši. O kterýchto zlodějích a lotřích die sám Spasitel: „Koliko jich přišlo, všichni sú zloději a lotři.“ A že té účastnosti máme se varovati, píše sv. Jan v svém Zjevení, řka: „Viděl sem anjela sstupujícieho s nebe, majícieho moc velikú, a země jest osvícena od slávy jeho. A volal jest v síle, řka: „Padl jest Babylon veliký a učiněn jest přebývaní diábelství a stráž každého ducha nečistého a stráž každého ptáka nečistého a ohavného. Neb víno hněvu smilstva jeho, to jest Babylona, pili sú všichni lidé a králové země s ním smilnili sú a kupci země z moci rozkoší jeho bohati učiněni sú.“ Babylon, město veliké, jest zbor zlých lidí. Neb Babylon vykládá se pohanění a přenesení. Neb všichni ti zlí sú pohaněni a přeneseni z milosti boží v hněv a z života svatého v zlořečení. Anjel veliký, jenž jest s nebe stúpil s mocí velikú, od něhož země jest osvícena,