Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<94v95r95v96r96v97r97v98r98v>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

do něho má vstúpiti pro ten plod.

{Druhá příčina, žena proč stvořena}textový orientátor Druhé, pro příčinu tu, že řekl jest Pán Buoh: „Není dobré člověku býti samému, učiňme jemu pomoc“ a tovaryšku. „A hned vyňal jest žebro z pravého boku i spůsobil a stvořil ženu.“ Nestvořil jest ji z hlavné kosti ani z nohy proto, aby ani vyžší muže jako hlava, ani nižší, jakožto podnož, byla, než z boku, to jest spojena tělem v polovici a v prostředku, také ne podnož. O tom apoštol dí: „Neb hlava ženy jest muž a hlava muže Kristus.“ A ta rovnost manželuov má hledána býti ve všem a v mnohých příčinách, jakož to u víře, aby spolu víru jednu majíce, podlé ní a v ní Bohu slúžili. Neb Abraam, Izák, Tobiáš i jiní nedali jsú jiných roduov synuom svým pojímati než ty, v nichž znali, že Pána Boha věčného znají. Druhé, roduov rovných, aby jeden druhému oči nevytýkal, řka: Já jsem lepší a zachovalejších přátel a urozenějších a na mně i na rodu mém není toho jako na tobě. A takoví se často dějí a rozlučují.

{Třetí příčina, rovnost manželstva}textový orientátor Třetí v rovném tovaryství let. Ne mládenec babu pro peníze a zboží neb starý kmet pannu neb děvečku pro libost očí svých, ješto tu láska nemuož býti. Neb baba to zná, že jakž peníze vydá, že na ni mládenec nebude déle laskav, a protož drží haléřky a on ji tluče, chtě míti. A mladá lísá starci, aby dával a na mladého vzhlédá a myslí skuro li smrt, neb čert starce udáví, čekajíc, aby z vuoli těla svého měla. I jaké to muož manželstvo řádné býti, kdež jest rozdvojení mysli a vuole. Opět rovné v kráse a slušnosti bez ohavy na těle neb v dařilosti, aby jeden druhého pěknější nebyl na údech i na zdraví v těle, aby k druhému příčiny nemohl míti pro nedostatek jeho a pro mrzkost a ošklivost, kterouž by na něm nalézti mohl, v kterém činu pro výstrahu hříchů. Jakož apoštol dí: „Dosti jest muži míti na jedné ženě.“ A dále dí: „Každý měj ženu pro výstrahu hříchu.“ A plat muž ženě dluh a žena muži v Pánu.

{Jiná příčina k manželstvu}textový orientátor Opět jest jiná příčina, pro níž v manželstvo má vstúpeno býti, totiž aby miloval svého tovaryše, jako sám sebe a o něm všecku péči měl jako o sobě. Neb Pán Kristus řekl: „Proto opouští člověk otce i mateř a bude se přidržeti ženy své.“ I poněvadž Pán Buoh přikázal otce a mateř ctíti a tuto, že opuštěni budou pro manželství, veliký závazek tu jest. Neb k svrchu psaným slovuom ještě Pán Ježíš dí: „Kdož ženu opouští krom příčiny cizoložstva, cizoložnicí ji činí, a kdož propuštěnú přijme, cizoloží.“ A na to se říká: „Což Buoh spojuje, toho člověk nerozlučuj.“ Neb když se vuole dvú spojí, tu již Buoh spojí a člověk toho rozlučovati nemá. A také příčina manželství mají býti přátelé, aby o tom spojení, kteříž k sobě vuoli mají, věděli a mají jim toho příti pro příčinu tu, aby oni, bojíce se přátel, že jim k tomu nesvolí, k tajnému skutku pro bázeň rozlúčení jich, vuole nepřišli. {Manželstva jak žádati má}textový orientátor Protož ten, kdož manželstva žádá, úmysl má, kterak má přáteluom povědíti a má řéci k této jest vuole má manželská. Snubte mi tuto a ti ději druhým i osobě ženské, přítel neb rodič náš má vuoli k manželství vaší rodičku a přítelkyni pojíti a sobě tovaryšku vzíti, jestli vuole panno neb ženo tvá, dí li, jest. Aneb dí li, jakž přátelé učiní, již mají toho manželství nerozlučovati, ale je spojiti a sejdúce se potvrditi a při tom býti, když sobě slib činí proto, aby vědomo bylo, že jest řádné a svobodné manželství, ale nepokútné. Toho k jistotě Čtení nám ukazuje, kdež dí Matúš, svatý evangelista, v kapitole první:“ Byla zasnúbena Maria Jozefovi a prvé než se s sešli, nalezena jest, majíc v životě Syna Božího.“ Proto to zdání a spojení Trojice svatá prvé jest dopustila, aby domněné a položené nebylo, by se v cizoložstvu počalo. A když se ty věci z těch příčin a tak řádem dějí, jest manželství dokonalé.

Ale já jsem Pravda byla v prvotní církvi, starší zboru o tom poručila, aby to byli tak řídili, jako se nahoře praví. A když by se to stalo a zachovalo, aby o takových manželech zbor věděl. A ti v církev mou přijati býti mají ode všeho zboru.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 22 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).