Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

neopouštěti. Vůdce slepý, ješto cedíte komáry a velblúdy požíráte. Běda vám mistři a zákoníci, pokrytci, ješto čistíte, což zevnitř jest, číše a mísy, ale vnitř jste plní lúpeže a nečistoty. Zákoníci slepí, vyčiste prvé, co vnitř jest, mísy a číše, aby i to, což jest zevnitř i bylo čisté. Běda vám mistři a zákoníci, pokrytci, ješto jste podobní hrobuom zbíleným, ješto se zdají zevnitř lidem krásní, ale vnitř jste plní pokrytství a nepravostí. Běda vám mistři a zákoníci, pokrytci, ješto vzděláváte hroby prorocké a ozdobujete hroby spravedlivých. A říkáte, bychme byli za dnuov otcuov našich, nebyli [by]text doplněný editoremchom tovaryši jich ve krvi prorocké.“ {Praví pastýři jací mají býti}textový orientátor I chceš li k pravým poslušným pastýřuom hleděti, aby jich poslúcháno bylo, hlediž k takovým, jako Čtení ukazuje. Počal Ježíš činiti, potom jiné učiti, ať napřed sami činí ve všem vuoli Boží, a potom jiné učí vuoli Boží neprotiviti se, tuť bude pravé poslušenství. O tom dí Job: „Okem v oko viděl jsem Pána, totiž vuole jeho poslúchaje, za poslušného jsem počten, přijal sem trápení v poslušenství jeho.“ A nevedl cizích lidí k tomu, jako jsi Jonáše přivedla, že Buoh dal milost lidu sodomskému pro pokání a poslušenství, po napomenutí by se hněvati měli a radči zkázu lidskú viděli, nežli zklamali, jako Jonáš chtěl míti, ať jich velryb nepohltne nebo ne, všickni třetí den z velryba vejdú. Jako Jonáš můžeš mnohé zavésti, kteříž budou potom řéci horám, padnete na nás. Neb poslušenství pravé k samému Kristu ukazuje i kázeň svědčí na Luciperovi, Adamovi i všech jiných, jenž měli poslušenství Boží míti a jeho neplnili, jiné trošty, duomysly i naděje majíce, k čemu jsú přišli. Protož zástav na Bohu, ale ne na lidech, dosti bude.

Z pravého poslušenství má býti pravá modlitba, jakož napřed dotčeno jest. {Modliti se paterým obyčejem}textový orientátor Neb modliti se máme paterým obyčejem. První, pilně ústy a srdcem, o tom v Královských knihách dí: „Anna, že jest mluvila v svém srdci, za opilú počtena byla.“ Neb hlas jest její neslyšán zvučně, to jest proti těm, jenž jiným překážejí a přetvařují, pravé skrušené tajné modlitby. Druhé, modlení má býti s velikú žádostí, o tom Izaiáš dí: „Hledajte Pána celým srdcem, když nalezen býti muož.“ Třetí, pokorně a ne pyšně, jakož David dí: „Vzhlédl na modlitbu pokorných.“ I Panna Maria v Lukášově Čtení: „A nepohrzel jest prozbami jich.“ Čtvrté s doufáním, jakož týž David modlil se, řka: „Smiluj se nade mnú, Pane, smiluj se, neb v tě doufá duše má.“ Páté, ustavičně, jakož se modlil Simeon, aby dočekal viděti vykúpení izrahelské. {Při modlitbě dvojí věci prositi}textový orientátor Neb při modlitbě máme dvojí věci prositi, totiž milosti a slávy. Neb kázal najprv hledati království Božího, pravě že všecky věci přidány budou. O tom Augustýn dí: „Daj mi, Pane, všech bluduov nenáviděti, kterýchž i čeho ty nenávidíš, ze všeho srdce milovati, což ty miluješ, učiň mě, Pane, bez rozpuštění veselého, bez zamúcení ducha smutného, ať ten nepřestává dobře činiti, kdož nepřestává se modliti, neb žádost tvá jest modlitba.“ Neb apoštol dí: „Bez přestání se modlte.“ Neb modlitba jest obránce duše, také modlitbami učištěni býváme, ač dí někdo: {Čti často}textový orientátor Čti často, jest dobré čísti, ale lepší se modliti, neb čtením Písma poznáváme, co máme činiti, ale modlitbami to béřem, zač žádáme. Čím kdo jest světější a nábožnější a svatých žádostí plnější, tím jeho modlení má býti větší. Neb kdo chce často s Bohem býti, má často modliti se a čísti. Neb když se modlíme, s Bohem mluvíme. A když čtem, Buoh s námi mluví. O tom též Řehoř dí: „Jestliže ústy prosíme, ale srdcem nežádáme, volajíc, mlčíme. Pakli srdcem žádáme, ústy mlčíc, voláme.“ Též dí: „Za přítele nic neprosí, kdož za nepřítele neprosí z pravé lásky a modlitby.“ Jakož o tom Matúš dí: „Proste, aby vaše utíkání nebylo v zimě neb v sobotu.“ Ale běda těhotným a chovačkám toho dne honění, to se znamená smrt, jenž honí a žádný jí utéci nemuože. I duše utiekati bude před nepřátely, totiž zlé skutky. Před Bohem pro pomstu, před anjelem

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 20 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).