Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

dokavadž Kristus není v vás spůsoben.“ Neb sám dí Kristus: „Sstúpil jsem proto s nebe, abych činil vuoli jeho, jenž jest mne poslal.“ A tak přirozeně činí Pán Buoh podlé řeči proroka v Žaltáři: „Pravitiť budou o jménu tvém bratřím mým.“ Víc, že maje poslušenství divy činiti bude, jakož jest jim Pán Kristus řekl: „Ty skutky i věčí mne činiti budete.“ Víc, že poslušenství najvyžšího stavu čest zachová. O tom apoštol dí: „Všecky věci lehké jsú mi pro Krista.“ Neb mudřec dí: „Muži poslušní budou mluviti výtečné věci neb pravé, ale svědek lživý zahyne.“ Neb v boji duchovním klesá, v Božím poslušenství stoje, duše své ostříhá. Mudřec v Přísloví dí: „Kdož ostříhá přikázání, ostříhá duše své.“ I Buoh poslušného ostříhá. Týž mudřec dí: „Syn, ostříhaje přikázání Otcova, nezahyne.“ Neb poslušný zase k poslúchání Stvořitele i stvoření přivodí, jakož Jozue v den pobití řekl Slunci i Měsíci: „A ten den uposlechl Buoh hlasu člověčímu.“ I nemá hledíno býti k textu poslušenství, ale k duchovnímu ne člověčímu, ale k Božímu, jakož ty, Lži, vedeš. Neb řekl: „Chvály mé nedám žádnému. I měl poslušenství své dáti s sebe, jinému chválu by nad to dal. Ale kdož k jeho poslušenství vede, i těch má poslúcháno býti. Neb o tom sám Pán Ježíš dí: „Oni ve mně a já v nich.“ {Poslušenství dvoje}textový orientátor Nebo i poslušenství jest dvoje: dobré, zlé. Dobré neposlušenství v tom, když muož člověk míti a odpírá tomu, co by bylo proti vuoli Boží, aby nečinil. Neb o tom doktor píše: Jestliže pán neb starší přikazuje, což není proti víře a zákonu Písma svatého, poddán jemu buď. Pakli přikazuje k zkáze neb proti tomu, odpověz jemu. {Boha poslúchati víc než lidí}textový orientátor Víc má poslúcháno býti Boha než lidí, neb od počátku o to byla různice mezi Bohem a lidmi, že lidé chtěli, aby jich poslúcháno bylo a Buoh chtěl, aby jeho poslúchali. A kdož se jemu protivil, zkazil jej, ač ne jej, ale pokolení jeho i ty, kteříž k tomu svolovali. I co horšího zvláštné vuoli Boží protiviti se. O tom v Deutronomí dí: „Nebudeš li poslúchati hlasu Pána Boha tvého, aby ostříhal a činil všecka přikázání jeho, přijdúť na tě všecka tato zlořečenství a popadnúť Tě.“ {Zlořečenství na statek}textový orientátor „Zlořečený budeš v městě, zlořečený na poli, zlořečené stodoly tvé, zlořečený statek tvuoj, zlořečený plod břicha tvého i ženy tvé, zlořečený budeš vcházeje i vycházeje. Pustiť na tě Pán Buoh hlad a lačnost a trestati bude skutky tvé, dokavádž tebe nezetře a nezahubí rychle pro tvé zámysly, kterýmiž jsi jej opustil, pošleť hlízu, porazí zimnicí, zimú, horkem, větrem, porušeným povětřím i radou, dokadž tebe neshladí.“ {Bídy Kristus pokládá}textový orientátor Neb Kristus tyto bídy pokládá: „Běda vám, bohatcuom, jenž máte utěšení své. Běda vám, kdož jste nasyceni, nebo budete lačni. Běda vám, ješto se smějete nyní, neb budete kvieliti a plakati. Běda vám, když vám budou dobrořečiti všickni lidé, nebo podlé toho všeho činili jsú prorokuom otcové jich.“ „A běda vám mistři a zákoníci, pokrytci, jenž zžíráte domy vdovské, modlitbou dlúhou se modlíce, protož věčí odsúzení vezmete. Běda vám, mistři a zákoníci, pokrytci, jenž obcházíte zemi i moře, abyšte učinili jednoho novověrce, a když bude učiněn, učiňte jej syna zatracení, dvakrát více nežli se sami. {Přísaha}textový orientátor Běda vám, vuodce slepých, ješto říkáte, kdo by koli přisáhl skrze chrám, nic není, ale kdo by přisáhl skrze zlato chrámovo, povinen jest. Blázni a slepí, i co jest věčí, zlato li čili chrám, jenž posvěcuje zlata? A kdo by koli přisáhl skrz oltář, nic není, ale kdo by přisáhl skrze dar, kterýž na něm jest, povinen jest. Slepí i co jest věčí dar li, čili oltář, ješto posvěcuje?“ „Protož kdož přísahá skrze oltář, přísahá skrze něj i skrze to všecko, což na něm jest. A kdo přísahá skrze chrám, přísahá skrze něj i skrze toho, kterýž přebývá v něm. A kdo přísahá skrze nebe, přísahá skrze stolici Boží i skrze toho, kterýž na ní sedí. {Bída na zákoníky}textový orientátor Běda vám, mistři a zákonicí, pokrytci, ješto dáváte desátky mátu, anéz a kmín, a opouštíte ty věci, kteréž jsú těžší zákona, soud a milosrdenství a víru. Tyto věci jistě měli ste činiti a oněch neopouštěti.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 20 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).