Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

doka[119r]číslo strany rukopisuvadž Kristus není v vás spůsoben.“[793]Galatským 4,19 Neb sám dí Kristus: „Sstúpil jsem proto s nebe, abych činil vuoli jeho, jenž jest mne poslal.“[794]Jan 6,38 A tak přirozeně činí Pán Buoh podlé řeči proroka v Žaltáři: „Pravitiť budou o jménu tvém bratřím mým.“[795]Žalmy 22,22 Víc, že maje poslušenství divy činiti bude, jakož jest jim Pán Kristus řekl: „Ty skutky i věčí mne činiti budete.“[796]Jan 14,12 Víc, že poslušenství najvyžšího stavu čest zachová. O tom apoštol dí: „Všecky věci lehké jsú mi pro Krista.“[797]Matouš 11,30 Neb mudřec dí: „Muži poslušní budou mluviti výtečné věci neb pravé, ale svědek lživý zahyne.“[798]Přísloví 21,28 Neb v boji duchovním klesá, v Božím poslušenství stoje, duše své ostříhá. Mudřec v Přísloví dí: „Kdož ostříhá přikázání, ostříhá duše své.“[799]Přísloví 19,16 I Buoh poslušného ostříhá. Týž mudřec dí: „Syn, ostříhaje přikázání Otcova, nezahyne.“[800]Přísloví 28,7 Neb poslušný zase k poslúchání Stvořitele i stvoření přivodí, jakož Jozue v den pobití řekl Slunci i Měsíci: „A ten den uposlechl Buoh hlasu člověčímu.“[801]Jozue 10,14 I nemá hledíno býti k textu poslušenství, ale k duchovnímu ne člověčímu, ale k Božímu, jakož ty, Lži, vedeš. Neb řekl: „Chvály mé nedám žádnému.[802]Izajáš 42,8 I měl poslušenství své dáti s sebe, jinému chválu by nad to dal. Ale kdož k jeho poslušenství vede, i těch má poslúcháno býti. Neb o tom sám Pán Ježíš dí: „Oni ve mně a já v nich.“[803]Jan 17,21 {Poslušenství dvoje}textový orientátor Nebo i poslušenství jest dvoje: dobré, zlé. Dobré neposlušenství v tom, když muož člověk míti a odpírá tomu, co by bylo proti vuoli Boží, aby nečinil. Neb o tom doktor píše: Jestliže pán neb starší přikazuje, což není proti víře a zákonu Písma svatého, poddán jemu buď. Pakli přikazuje k zkáze neb proti tomu, odpověz jemu. {Boha poslúchati víc než lidí}textový orientátor Víc má poslúcháno býti Boha než lidí, neb od počátku o to byla různice mezi Bohem a lidmi, že lidé chtěli, aby jich poslúcháno bylo a Buoh chtěl, aby jeho poslúchali. A kdož se jemu protivil, zkazil jej, ač ne jej, ale pokolení jeho i ty, kteříž k tomu svolovali. I co horšího zvláštné vuoli Boží protiviti se. O tom v Deutronomí dí: „Nebudeš li poslúchati hlasu Pána Boha tvého, aby ostříhal a činil všecka přikázání jeho, přijdúť na tě všecka tato zlořečenství a popadnúť Tě.“[804]Deuteronomium 13,18 {Zlořečenství na statek}textový orientátor „Zlořečený budeš v městě, zlořečený na poli, zlořečené stodoly tvé, zlořečený statek tvuoj, zlořečený plod břicha tvého i ženy tvé, zlořečený budeš vcházeje i vycházeje. Pustiť na tě Pán Buoh hlad a lačnost a trestati bude skutky tvé, dokavádž tebe nezetře a nezahubí rychle pro tvé zámysly, kterýmiž jsi jej opustil, pošleť hlízu, porazí zimnicí, zimú, horkem, větrem, porušeným povětřím i radou, dokadž tebe neshladí.“[805]Deuteronomium 28,16–22 {Bídy Kristus pokládá}textový orientátor Neb Kristus tyto bídy pokládá: „Běda vám, bohatcuom, jenž máte utěšení své. Běda vám, kdož jste nasyceni, nebo budete lačni. Běda vám, ješto se smějete nyní, neb budete kvieliti a plakati. Běda vám, když vám budou dobrořečiti všickni lidé, nebo podlé toho všeho činili jsú prorokuom otcové jich.“[806]Lukáš 6,24–26 „A běda vám mistři a zákoníci, pokrytci, jenž zžíráte domy vdovské, modlitbou dlúhou se modlíce, protož věčí odsúzení vezmete. Běda vám, mistři a zákoníci, pokrytci, jenž obcházíte zemi i moře, abyšte učinili jednoho novověrce, a když bude učiněn, učiňte jej syna zatracení, dvakrát více nežli se sami. {Přísaha}textový orientátor Běda vám, vuodce slepých, ješto říkáte, kdo by koli přisáhl skrze chrám, nic není, ale kdo by přisáhl skrze zlato chrámovo, povinen jest. Blázni a slepí, i co jest věčí, zlato li čili chrám, jenž posvěcuje zlata? A kdo by koli přisáhl skrz oltář, nic není, ale kdo by přisáhl skrze dar, kterýž na něm jest, povinen jest. Slepí i co jest věčí dar li, čili oltář, ješto posvěcuje?“[807]Matouš 23,14–17 „Protož kdož přísahá skrze oltář, přísahá skrze něj i skrze to všecko, což na něm jest. A kdo přísahá skrze chrám, přísahá skrze něj i skrze toho, kterýž přebývá v něm. A kdo přísahá skrze nebe, přísahá skrze stolici Boží i skrze toho, kterýž na ní sedí. {Bída na zákoníky}textový orientátor Běda vám, mistři a zákonicí, pokrytci, ješto dáváte desátky mátu, anéz a kmín, a opouštíte ty věci, kteréž jsú těžší zákona, soud a milosrdenství a víru. Tyto věci jistě měli ste činiti a oněch ne[119v]číslo strany rukopisuopouštěti.

X
793Galatským 4,19
794Jan 6,38
795Žalmy 22,22
796Jan 14,12
797Matouš 11,30
798Přísloví 21,28
799Přísloví 19,16
800Přísloví 28,7
801Jozue 10,14
802Izajáš 42,8
803Jan 17,21
804Deuteronomium 13,18
805Deuteronomium 28,16–22
806Lukáš 6,24–26
807Matouš 23,14–17
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).