Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

ev[105v]číslo strany rukopisuangelista píše, že tma ďábluov do vepřuov vprosili se a to pokolení jest obžerné. O tom v Deuteronomí se píše: „Roztučněl muoj milý a protivil mi se, ochuzení činí.“[642]Deuteronomium 32,15 O tom v Přísloví: „Kdož miluje hodování, v nedostatku bude, a kdož miluje víno a krmě tučné, nezbohatí.“[643]Přísloví 21,17 O tom sám Pán Kristus dí: „Ne v samém chlebě člověk živ jest, ale v každém slovu, kteréž pochází z úst Božích.“[644]Matouš 4,4; Lukáš 4,4 I odkaď pak v takovém hodování veselé máš, zdalis již ďábla přemohl, tělo a svět. Zdalis již pekelných muk prázden, zdalis z této poušti do vlasti nebeské přišel, zdalis jistotu přijal, že jsi jeden z vyvolených. Pomni, co se dí ústy Spasitele našeho: „Běda vám, jenž se nyní smějete, neb plakati budete a lkáti.“[645]Lukáš 6,25 A jinde dí: „Neví člověk jestli milosti, nebo nenávisti hoden.“[646]Kazatel 9,1 Protož složíc marné veselé, poněvadž ještě nejsi prázden mizerných muk. Neb dí Kristus: „Blahoslavení, jenž pláčí, nebo budou obveseleni.“[647]Matouš 5,4

{Smilství z hojnosti}textový orientátor Ale že z hojností takových přichází tělo zapálení, totiž smilstvo, z kteréhož přichází oslepení mysli, také neopatrnost, také neustavičnost, také klopotnost. A protož má se smilstva varováno býti podlé přikázání Božího, kdež povědíno jest: „Nesesmilníš.“[648]Exodus 20,14 O tom apoštol dí: „Varujte se smilstva.“[649]První list Korintským 6,18 A jinde dí: „Smilníky a cizoložníky sám Buoh súditi bude.“[650]Židům 13,4 A také činí člověka ohavného a zavrženého před Bohem. V Ekleziastiku dí: „Tváři ženy cizí mnozí se divili a zavrženi učiněni jsú.“[651]Sírachovec 9,8 Neb člověku překáží království nebeskému. O tom apoštol dí k Korintuom: „Ani smilníci, ani cizoložníci vládnouti budou královstvím nebeským.“[652]První list Korintským 6,9 Múdré zblázňuje jako na Šalomúnově osobě. Svaté potrhá jako Davida Bersabé. Silné přemáhá jako Samsona Dalida.

{Lékařství proti smilstvu}textový orientátor Ale lékařství proti smilstvu příčiny varovati se. O tom Job dí: „Učinil jsem slib s očima svýma, abych o panně nepomyslil.“[653]Jób 31,1 Druhé jest smrti zpomínání, jakož v Přísloví se dí: „Synu, zpomínaj na skončení tvé a na věky nezhřešíš.“[654]Sírachovec 7,36 Třetí, aby se zanepráždnil utrpením. Ve Čtení o tom Kristus dí: „Toto pokolení a ďábelství nemuož vyhnáno býti, jediné postem a almužnami.“[655]Marek 9,29 Neb chce, aby viděla, co potom křehkém životě máme odplaty vzíti. Jestliže milostivě a čistě budem živi, navěky budem se radovati. Pakli nemilostivě a smilně, věčnému ohni budem poddáni. Protož raději čas krátký v čistotě strávím, neb nevíme, kterak skúro nám mine. Ale snad díš, že Buoh na počátku stvořil muže a ženu v skutku v tom, aby se plodili. V šak smilstvo nižádnému bez pomsty není půjčeno. Jakož apoštol svědčí: „Varujte se smilství, bratři.“[656]Prví list Korintským 6,18 Neb zajisté všeliký hřích, jenž člověk činí, z těla pochází, ale kdož smilní, proti tělu svému hřeší. Ale z čistoty duchovní mnoho dobrého pochází, jakož ve Čtení svatého Matúše dí Kristus: „Běda vám, učitelé a pokrytci, jenž umýváte, což zevnitř jest na nádobí, na číších a na mísech, ale vnitř plní nečistoty.“[657]Matouš 23,27 Opět ve Čtení dí: „Blahoslavení čistého srdce, neb oni Boha uzří.“[658]Matouš 5,8 V Přísloví dí: „Kdož čist jest?“[659]Přísloví 20,9 Pravý neb upřímný skutek. Opět apoštol dí: „Všecko jest čisté čistým, ale poškvrněným a nevěrným nic není čistého.“[660]Titovi 1,15 Neb poškvrněna mysl i svědomí jich jest v knihách počteno. Kdož čist jest v domu tvém, bude jísti oběti. Prorok v Žaltáři dí: „Kdož vstúpí na hůru Boží, nevinný rukama, čistého srdce.“[661]Žalmy 24,4

{Čistota srdce sedmerá}textový orientátor Ale sedmerá věc jest potřebná k čistotě srdce. První, aby člověk rád poslúchal slova Božího, jakož ve Čtení Kristus dí: „I vy čistí jste pro řeč mú, kterúž jsem vám mluvil.“[662]Jan 15,3 Protož pro dvojí příčinu řeč Boží hodí se čistotě, neb ukazuje, že nenávidí poškvrny srdce. A tak řeč Boží jest jako zrcadlo. Druhá věc k čistotě potřebná jest. Skrušení srdce, z kteréhožto skrušení vychází, voda slzí, kteráž jest čistotě velmi užitečná, aby se člověk v té vodě často umýval, kteréž to vodě přimíšen má býti popel, totiž zpomínání smrti, že se člověk v popel obrátí, a tak z té vody a popela dobrý luh bude k vymytí nečisto[106r]číslo strany rukopisuty.

X
642Deuteronomium 32,15
643Přísloví 21,17
644Matouš 4,4; Lukáš 4,4
645Lukáš 6,25
646Kazatel 9,1
647Matouš 5,4
648Exodus 20,14
649První list Korintským 6,18
650Židům 13,4
651Sírachovec 9,8
652První list Korintským 6,9
653Jób 31,1
654Sírachovec 7,36
655Marek 9,29
656Prví list Korintským 6,18
657Matouš 23,27
658Matouš 5,8
659Přísloví 20,9
660Titovi 1,15
661Žalmy 24,4
662Jan 15,3
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 3 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).