Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

dokonal i světle, jak míti ráčil, vyjevil, až do svého příští, kteříž apoštolé v přítomnosti jeho hned jedli a pili i dělili mezi se podlé slov jeho i tak lid vedli. Jakož pak Pán Ježíš nemaje na tom dosti na samých svých slovích a přikázáních, v súd zvolený apoštola vtrhl jest do tajnosti své k sobě, kterýž dí: „Vím, člověka, že jest do třetího nebe byl vtržen, v duchu li či v těle, já nevím, Bůh ví.“ Kterýž jest viděl tajné věci a ten odtuď se vrátiv, chlubě se v pravdě a řka o té svátosti a psal k Korintským: „Protož najmilejší moji, varujte se od modloslužebnictví. Jakožto opatrným mluvím vám, sami to suďte, co pravím. Kalich požehnaný, jemuž žehnáme, totiž dobrořečíme, však poživení krve Kristovy jest. A chléb, kterýž lámáme, však účastentství těla Božího jest, neb jeden chléb a jedno tělo mnozí jsme. Všickni, kteříž jednoho chleba a jednoho kalicha požíváme, a tak jedno tělo jsme v Kristu.“ Dále dí: „Já co jsem vzal od Pána, to jsem i vydal vám, že kterúž noc Pán Ježíš měl zrazen býti, vzem chléb lámal a dobrořečil. Vezměte a jezte, to jest tělo mé, kteréž za vás zrazeno bude, to čiňte na mú památku. Též i kalich, když jest odvečeřel, řka: Toto jest kalich nového zákona v mé krvi, to čiňte, kolikrát koli píti budete, na mú památku. Neb kolikrát koli budete jísti chléb tento a z kalicha píti, smrt Páně zvěstovati budete, dokavádž nepřijde. A protož kdož koli bude jísti chléb tento a kalich Páně píti nehodně, vinen bude tělem a krví Páně. A protož zkus sám sebe člověk, a tak chléb jez a kalich pí. Neb kdo jí a pí nehodně, soud sobě jí a pí nerozsuzuje těla.“ To máš o té svátosti. Najprvé, že Pán Ježíš řéci ráčil, že dáti chce tu svátost. Potom dal i přikázal podlé dotčeného svědectví všech apoštoluov za večeří. Že zjevně mluví a žádného přísloví nečiní a že všecko ví a že dotazování žádného nepotřebuje. K výkladu toho apoštola dotčeného do nebe vtrhl, kterýž toho o té svátosti ve dvú kapitolú k týmž Korintským v desáté a jedenácté vyložil. Čtení i jeho přikázání oznámil, mimo to nehnul, ani víc smyslil, ale potvrdil, neb jest věděl Duchem svatým, že žádné slovo Pána Ježíše jest nevyšlo z úst jeho, by se nenaplnilo vskutku, aniž muož nalezeno býti na věky, by se jemu dosti nestalo. Ale což se v jiném rozumu dálo, toho apoštol bránil hyzdě, i tomu se protivil, jakož v dotčené kapitole jedenácté, k týmž Korintským mluvil, řka: „Totoť pak přikazuji vám, za zlé maje, že ne k lepšímu, ale k horšímu scházíte se.“ „Najprvé, zajisté, když se scházíte vespolek, slyším, že jsú rozděleni mezi vámi a díl tomu věřím. Neb musejí býti kacířstva, aby ti, kteříž jsú zkúšeni, zjeveni byli mezi vámi. Protož když se scházíte vespolek, již nesluší vám večeře Páně jísti. Neb jeden každý večeři svú napřed béře k jedení. Někdo pak zajisté lačen a druhý přeplněn neb syt. Zdali domů nemáte k jedení neb ku pití, čili zbor neb kostel Boží tupíte, totiž scházení a k hanbě přivodíte ty, kteříž nemají. Co dím vám. Chválím vás a v tom nechválím.“ {Vykladač nic nepřidal ani ujal}textový orientátor I poněvadž vykladač skutkem a slovy Pána Ježíše a svědectví všech čtyř evangelistů srovnal se, nad to nic nepřidal, než při tom zůstavil. I z modloslužebnosti vystříhal a lehkost potupil a jí se protivil, i z ní trestal. Co pak od nás víc smyšleno o tom má býti, než tu svátost ku přijímání a památce smrti Páně a přikázání jeho pamatovati, neujímajíc ani přidávajíc mimo spůsob výklad, jak se o té svátosti státi mělo, stalo a držeti má a k čemu, že našim dušem ku posilnění a smrti Kristovy pamatování. Jakož v Starém zákoně o té svátosti figury jsú, že Melchisedech a Abraam obětovali chléb a víno. Anděl Eliášovi podpopelní chléb a vodu, manu na poušti s nebe a z skály vodu. A tak ku posilnění těla chléb a obvlažení duše nápoj. Jakož v knihách Judikum psáno, že Samsonovi otevřel se střenný zub v čelisti osličí a obživil duši jeho, kteráž pro žízeň z těla hynula a chtěla. {O svátosti těla mnohé smýšlení}textový orientátor Ale ty, Lži, smýšlení mnohé jsi o té svátosti a ji k veliké lehkosti učinila napřed,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 14 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).